Je bent hier: PV/028/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtentwintigste jaar Residentieel Seminarie: Doelgerichter omgaan met spanningsvelden en weerstanden

Residentieel Seminarie: Doelgerichter omgaan met spanningsvelden en weerstanden

De onderwijswereld van vandaag wordt geconfronteerd met tal van veranderingen: BOS-operaties, fusieverhalen, dé modernisering van het onderwijs, maar evengoed tal van kleine veranderingen op microniveau binnen de school. Wanneer jij als directeur zo’n verandering moet doorvoeren - of die zich nu afspeelt op micro-, macro- of metaniveau - is het ontzettend belangrijk niet alleen bezig te zijn met de inhoud van de verandering, maar je ook af te vragen hoe je je team hierin meekrijgt. Want non-communicatie en je te veel richten op de inhoud kan nefast zijn. Op die manier kan je immers de voeling met je medewerkers verliezen. Dan mag je nog zo overtuigd zin van de waarde van die verandering en kan je die bij het ingaan vol vuur toelichten, tegen de weerstand van een volledig team kan je niet opboksen. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat op het moment dat de verandering zich voltrekt, je team er gemotiveerd en geïnspireerd in meegaat?

In dit seminarie gaat Marit Goossens dieper in op de communicatie die aan de verandering voorafgaat zodat de weerstand hanteerbaar blijft. Als directeur moet je je immers bewust zijn van de nood aan communicatie en de fasering ervan. Via die communicatie maak je immers duidelijk dat je zorg draagt voor je team en dat je hen ondersteunt. Alleen zo kan je ze meenemen in het veranderingsproces.

Programma

Wat houdt een verandering in, zowel op inhoudsniveau als op het vlak van communicatie? Wat gebeurt er met een ‘totale’ organisatie tijdens een verandering of op de weg ernaartoe? Je leert het ‘systeem’ analyseren en er informatie uit afleiden zodat je tijdig kan anticiperen op aankomende problemen en spanningen.

Tijdens dit seminarie komen thema’s aan bod zoals:

  • De basisvoorwaarden voor een gezond organisatiesysteem;
  • De reactiepatronen binnen organisaties wanneer bepaalde basisbehoeften niet worden vervuld;
  • De maturiteit van een team zodat je kan inschatten op welke manier je op je team moet inspelen;
  • Leiderschap en positie innemen;
  • Verandering en de communicatie die daarbij komt kijken.

Om veranderingen door te voeren moet je als leidinggevende sterk in je schoenen staan. Het is cruciaal om te durven benoemen wat er onderhuids speelt. Zo krijgt de weerstand een plaats en wordt ze erkend. Zo ontstaan nieuwe opportuniteiten om tot een constructieve aanpak te komen.


Er wordt gewerkt met concrete situaties uit je schoolcontext, die gelinkt worden aan de aangereikte kaders.

Doelstellingen

Je leert

  • op metaniveau concrete situaties te bekijken.
  • vanuit verschillende oogpunten situaties analyseren.
  • rekening houden met de noden en behoeftes van de verschillende partijen in je team.
  • vanuit je positie als leidinggevende tussenkomen op een correcte en doorleefde manier.
  • vanuit de visie van de school te spreken.
  • weerstand ombuigen in motivatie.

Je oefent coachingsvaardigheden.

Begeleiding

Marit Goossens, communicatiedeskundige – organisatiecoach – personal coach, Gosky bvba.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 23 april 2020 09:30u 19:30u Marit Goossens Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 24 april 2020 09:00u 16:00u Marit Goossens Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

Voorovernachting + ontbijt Hotel Aazaert (22/03/2020) (95 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen