Je bent hier: PV/009/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negende jaar A Residentieel seminarie - Een integraal en kwaliteitsvol personeelsbeleid voeren met het oog op de noden van jouw team: betrokken coachen, evalueren en bijsturen, hoe pak je dit aan?

Residentieel seminarie - Een integraal en kwaliteitsvol personeelsbeleid voeren met het oog op de noden van jouw team: betrokken coachen, evalueren en bijsturen, hoe pak je dit aan?

Welke directeur droomt er niet van om te werken met gemotiveerde, gedreven en betrokken personeelsleden? Hoe heerlijk is het als jouw personeelsteam eensgezind en blijgezind de gemeenschappelijke doelen kent, de grenzen bewaakt en afspraken nakomt?
Om deze droom te verwezenlijken is de uitbouw van een gedegen personeelsbeleid het fundament.
Motiveren, ondersteunen, coachen, evalueren, … van zowel starters als oude rotten in het vak, van  gedreven medewerkers tot zij die een extra zetje nodig hebben. Formeel of informeel? Met of zonder verslag? En wat met die juiste regelgeving?
Ik hoor jou al denken: ‘Oei, geen sinecure”.

Programma

Je stelt namelijk jaarlijks vast dat je er niet in slaagt het personeelsbeleid ten gronde op te nemen. Elk schooljaar opnieuw neemt de tijd je mee, is het juni voor je het goed en wel beseft en ligt het stuk personeelsbeleid nog onder de grote stapel op jou te wachten. Er is duidelijk nood aan een structureel en formeel uitgebouwd personeelsbeleid om die vaststelling voor eens en altijd te verbannen.

Een gedegen personeelsbeleid is evenzo belangrijk als het pedagogische beleid. Enthousiaste personeelsleden die zich goed voelen en erkend weten, zien dat het directieteam hen de nodige tijd en ruimte geeft om zich te professionaliseren, om hen te laten te groeien, om te mogen vallen en terug opstaan. Personeelsleden met een hoog welbevinden “dragen” de school. Meer nog, zij “zijn” de school.

Tijdens deze praktische en concreet gerichte opleiding zoomen we in op het hoe en wat van professioneel personeelsbeleid waarin regelgeving de leidraad vormt. We leren hoe je een individueel coaching traject ontwikkelt en koppelen het aan een persoonlijk ontwikkelingsplan. We checken wie de opvolging op zich neemt en hoe je informatie kan verzamelen om “correct” te evalueren.

We kijken naar de uitdagingen die voorliggen die ruimer zijn dan regelgeving, structuur en de juiste documenten. We zoeken naar manieren om personeelsleden én betrokken én gemotiveerd te houden. Welk gesprek heb je daartoe nodig, wanneer plan je die best in en hoe pak je dat aan?

Kortom, samen op stap naar een gedegen personeelsbeleid.

Doelstellingen

  • De deelnemers kennen de verschillende fasen van een loopbaan binnen onderwijs.
  • De deelnemers kunnen een persoonlijk ontwikkelingsplan en coachingstraject opstellen.
  • De deelnemers kunnen informatie van ouders, lln, collega’s, … op een juiste manier verzamelen om gepast te evalueren.
  • De deelnemers kunnen de soorten gesprekken van elkaar onderscheiden en hun kenmerken.
  • De deelnemers leren de vaardigheid om te evalueren, te motiveren en te coachen.
  • De deelnemers leren moeilijke personeelsleden te begeleiden.

Begeleiding

Marit Goossens is communicatiedeskundige en personal coach, Gosky bvba.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 19 mei 2022 10:00u 19:30u Marit Goossens Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst
vrijdag 20 mei 2022 09:00u 16:00u Marit Goossens Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst

Opties

voorovernachting met ontbijt (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen