Je bent hier: PV/004/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar C Residentieel seminarie: Effectief veranderen, hoe realiseer je dat?

Residentieel seminarie: Effectief veranderen, hoe realiseer je dat?

Zelfs een kleine groep toegewijde mensen kan de wereld veranderen. Sterker nog, het is het enige wat dit ooit heeft teweeg gebracht. – Margaret Mead

De scholing en vorming van kinderen en jongeren moeten we nu anders aanpakken dan 20 of 10 jaar geleden. En zullen we in 2028 of 2038 opnieuw anders moeten benaderen. Dat besef leidt tot twee fundamentele kwesties: (1) hoe versterk je het verandervermogen van je school, en (2) hoe draag je er mee toe bij dat veranderingsprocessen effectief zijn én als effectief ervaren worden? In de praktijk blijkt dat ‘samen leren’ een cruciaal deel van het antwoord is.

Programma

Dit seminarie verschaft  je handvatten over hoe je veranderingsprocessen vanuit de schoolvisie opstart en stroomlijnt totdat de verandering  ingeburgerd is in de dagdagelijkse werking.

Eerst focus je samen je collega-deelnemers op de hefbomen die het ‘samen leren’ ondersteunen. Concreet gaat het daarbij over het realiseren van een gedragen visie, effectief en cocreatief schoolleiderschap, een verbindende werkplek, persoonlijk meesterschap, een positieve mindset, een verbindende werkplek, een kwaliteitsvolle organisatie, het praktijkgericht onderzoeken, het systeemdenken en het effectief samenwerken. Je leert dat je die hefbomen mag beschouwen als succesvoorwaarden om in je school effectieve veranderingen te realiseren.

Verderop in de tweedaagse verwerf je inzichten in stappen en tools die je helpen om effectieve veranderingen op een procesmatige manier te realiseren in de praktijk. Ook raak je vertrouwd met de verschillende rollen die je daarbij opneemt, met name die van  van inspirator, communicator, motivator, ondersteuner, manager en regisseur.

Je verlaat de tweedaagse met persoonlijke actiepunten.

Werkwijze

Je mag je verwachten aan intensieve tweedaagse waarin je op verschillende manieren tot nieuwe inzichten komt. Naast ruimte voor de inbreng van expertise van de docent is ruimte voor de inbreng van de expertise en casuïstiek van de deelnemers

Doelstellingen

  • je beschikt over een aangescherpte visie over het realiseren van effectieve verandering op je school
  • je weet welke stappen je kan zetten om  effectieve veranderingen te realiseren;
  • je bent je nog meer bewust dat een cocreatieve leiderschapsstijl en cocreatieve praktijken bijdragen tot gedragen effectieve verandering leidt;
  • je gaat ervaren dat de effectiviteit van veranderingen op je school toeneemt en dat leerkrachten en andere betrokkenen op je school dit ook gaan erkennen.

Begeleiding

Anne De Smet is vandaag coach en procesbegeleider bij de coöperatieve Schoolmakers. Hiervoor deed zij in een heel veelzijdige context ervaringen op met het coördineren en organiseren van grote (internationale) projecten, al dan niet gelinkt aan onderwijs en vorming. In 2014 vielen veel puzzelstukken op hun plaats en koos ze voor het domein van eerst coaching en daarna organisatie- en leiderschapsontwikkeling. Dit is waar ze binnen Schoolmakers haar schouders mee onder zet: wanneer een school niet enkel een vruchtbare omgeving is voor kinderen om te leren en te ontwikkelen, maar ook voor iedereen die er werkt op alle niveaus, dan spreken we niet alleen van een goed functionerende, maar van een florerende school. Hier draagte ze graag aan bij via de ondersteuning van directies en leerkrachten.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 19 mei 2022 10:00u 19:30u Anne De Smet M-Hotel Genk, Albert Remansstraat 1, 3600 Genk
vrijdag 20 mei 2022 09:00u 16:00u Anne De Smet M-Hotel Genk, Albert Remansstraat 1, 3600 Genk

Opties

Voorovernachting op zo. 5 december (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen