Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Drieëntwintigste jaar Residentieel seminarie: Employer branding met visie: zo trek je nieuwe leerkrachten aan die écht bij je school passen.

Residentieel seminarie: Employer branding met visie: zo trek je nieuwe leerkrachten aan die écht bij je school passen.

In tijden van schaarste, wordt er gestreden. Vandaag zijn er zo’n 10.000 voltijdse leerkrachten tekort, op een totaal van ruim 140.000 voltijdse equivalenten in het Vlaamse basis- en secundair onderwijs. Die cijfers doen duizelen. Scholen willen dan ook als eerste in de rij staan om afstuderende leerkrachten en zij-instromers voor zich te winnen. Anderzijds ervaren sollicitanten zelf ook stress bij het vinden van een school die bij hen past. Hoe weten zij waar een school écht voor staat? Waar komen zij dat te weten? De schoolwebsite is vaak de enige bron van informatie voor externen…
Om in een ideale match met elkaar te kunnen starten, doen scholen er goed aan om een unieke en inspirerende visie op personeelbeleid te ontwikkelen én die doordacht te communiceren via de meest gepaste communicatiekanalen. Een win-win, zowel voor scholen als voor de werkzoekende leerkracht.

Programma

Dag 1  met Heidi Lagast

  • Kritische kijk op de visie/missie en kernwaarden van de school en link met personeelsbeleid.
  • Competentie- en talentmanagement in jouw school.
  • Integratie van competentie- en talentmanagement in een aantrekkelijke visie op personeelsbeleid.

Dag 2 met Delphine Van Belleghem

  • Wat zijn de communicatiedoelstellingen voor je employer branding? Bekendheid van de school, interactie, conversie (kandidaturen), ambassadeurschap.
  • Wie is je doelgroep voor employer branding: persona’s maken (wat zijn de motivaties, frustraties, barrières van de doelgroepen die je wil bereiken)?
  • Hoe kies je de gepaste kanalen en maak je een goede mix? We maken een combinatie van earned media (sociale media reacties, pers), owned media (newsletter, website, sociale media posts), paid media (adverteren).
  • Hoe zorg je voor wervende teksten en aantrekkelijke beelden? Met tips voor je huisstijl, foto’s selecteren, belang van visuals en handige tools die je hierbij kunnen helpen.
  • Vacatures: je krijgt feedback op vacatureteksten, layout en distributie.

Doelstellingen

Na afloop van deze seminarie tweedaagse ken/kan je het volgende:

Dag 1 met Heidi Lagast

  • Organisatieperspectief: je vertaalt de visie/missie en kernwaarden die je als school wil uitdragen naar een visie op personeelsbeleid door middel van logisch deductief denken van missie/visie naar ‘gewenst lerarenprofiel’ met bijhorende competenties.
  • Medewerkersperspectief: met de methode van waarderend onderzoek vertrek je vanuit de reeds aanwezige talenten en sterktes die opvallend aanwezig zijn in je schoolteam en kom je tot een visie op talentmanagement van jouw school.
  • Derde dimensie: je bekijkt hoe je zowel het organisatieperspectief als het medewerkersperspectief kan vertalen naar een aantrekkelijk geformuleerd aanbod op de schaarse arbeidsmarkt.

Dag 2 met Delphine Van Belleghem

Je kan een sterke employer brand neerzetten: de unieke visie van de school (seminarie dag 1) vertalen in een concrete communicatieaanpak.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Stuur ten laatste 2 weken voor de opleiding enkele vacatureteksten die door de school zijn gepubliceerd (of die klaar zijn voor publicatie) naar de CVA contactpersoon.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 23 maart 2023 10:00u 19:30u Heidi Lagast Kasteel Solhof, Baron van Ertbornstraat 120, Aartselaar
vrijdag 24 maart 2023 09:00u 16:00u Delphine Van Belleghem Kasteel Solhof, Baron van Ertbornstraat 120, Aartselaar

Opties

voorovernachting met ontbijt (maart) (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen