Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Veertiende jaar Residentieel seminarie: Hybride Leren: het nieuwe leren!

Residentieel seminarie: Hybride Leren: het nieuwe leren!

Het nieuwe werken kennen we al een hele tijd! Hoe zit het echter met het nieuwe leren?! Hybride werkvormen maken het leren op school en daarbuiten boeiend, interessant en helemaal volgens de noden van de leerling. We bekijken wat dat betekent op pedagogisch-didactisch vlak (werkvormen, aanpak, evalueren) en op vlak van beleid maken en organiseren (coachen van je team, organiseren van het hybride leren en werken, lerarentekort). 

Programma

In deze cursus kom je te weten wat de impact is van digitalisering en ICT op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Hybride leren biedt immers kansen om andere structuren te hanteren, andere systemen mee te nemen, meer aan rollendifferentiatie te werken en om leerlingen op een andere manier te organiseren. Hybride leren biedt wellicht zelfs een andere kijk op leren en de organisatie ervan.  

We zoomen in op:

  • digitale tools en de (on)zin ervan in een hybride leeromgeving
  • wat rollendifferentiatie precies inhoudt en welke impact dat heeft
  • wat de mogelijkheden en kansen zijn om het lesgeven anders te organiseren (grotere groepen, hybride leren, schoolorganisatie, schoolopdracht…)
  • welke factoren dan cruciaal zijn

Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.

 

Doelstellingen

  • Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet je wat wetenschappelijke inzichten zeggen over hybride leren. Je vergaart inzicht in de valkuilen én de opportuniteiten die hybride leren met zich meebrengt, zowel voor leerlingen als leraren en de school.
  • Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden. 
  • Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om hybride leren in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school.

Begeleiding

Mariet Vrancken ontwikkelde een eigen methodiek rond hybride leren en werkt samen met meer dan honderd scholen in Vlaanderen en Nederland. Ze is auteur van het boek Onderwijs Hybride Organiseren, waarin ze omschrijft hoe de school niet langer als een op zichzelf staand instituut kan fungeren, maar een onderdeel is van een lerend netwerk.

Mariet is medeoprichter van De MET in Leuven en heeft ruime ervaring als leraar, directeur en procesbegeleider bij tal van onderwijsinstanties. Via allerhande projecten (o.a. ESF, KBS, IWT, Min van Onderwijs) begeleidde ze bovendien heel wat scholen rond thema’s als evalueren, competentiegericht leren, digitalisering, etc. Ze begeleidt directies én leraren bij onderwijstransformaties.

 

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 23 november 2023 10:00u 19:30u Mariet Vrancken 's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot
vrijdag 24 november 2023 09:00u 16:00u Mariet Vrancken 's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot

Opties

voorovernachting & ontbijt 's Hertogensmolens Aarschot (22/11/'23) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen