Je bent hier:   Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar B Residentieel seminarie: Inleiding tot strategisch management

Residentieel seminarie: Inleiding tot strategisch management

Het waarom, wat en hoe van een strategisch plan voor een schoolorganisatie

Is een strategisch plan niet iets voor bedrijven? Wat kan de meerwaarde ervan zijn voor een schoolorganisatie? Wat dan met ons schoolwerkplan? Hoe begin ik er dan aan? Hoe wapen ik me tegen mogelijke weerstanden? Hoe kunnen we ons onderscheiden van de andere scholen in onze regio? Vragen die je jezelf stelt als je het thema 'strategische planning' voorgeschoteld krijgt.

Programma

Een strategie ontwikkelen voor de nabije toekomst en die strategie ook op papier zetten, betekent dat alle stakeholders duidelijk weten waar de schoolorganisatie naartoe gaat en welke keuzes je school maakt voor de toekomst. Dit seminarie heeft tot doel om beleidsmakers inzicht te geven in het ‘hoe,wat en waarom’ van de strategische planning. Op het einde van het seminarie beschik je over voldoende ‘bagage' om tot een gefundeerde beslissing te komen over het al dan niet opmaken van een strategisch plan voor uw schoolorganisatie.We bestuderen voorbeelden, we krijgen inzicht in de onderdelen van het plan en besteden voldoende aandacht aan de randvoorwaarden om tot een dynamisch plan voor de toekomst te komen.
In het kader van de eindopdracht ‘Integraal management’ kan gekozen worden om een werkstuk te maken gekoppeld aan (onder andere) dit seminarie. Je maakt in de opdracht dan de transfer naar je werkplek door een concreet actieplan te ontwikkelen op maat van je organisatie om effectief van start te gaan met het proces van strategische planning.

Werkvormen

  • doceren
  • peer education
  • pettenmethode
  • debat
  • intervisie
  • creatieve breintechnieken
  • groepswerk
  • brainstorm

 

Doelstellingen

 

  • je kan het begrip strategische planning omschrijven
  • je kan de onderdelen van een strategisch plan opsommen
  • je kan een antwoord geven op ‘waarom een strategisch plan een meerwaarde betekent voor een schoolorganisatie’
  • je kan het verschil uitleggen tussen een strategisch plan, een schoolwerkplan en een pedagogisch project
  • je hebt een inzicht in wie best betrokken wordt bij de opmaak van het plan en op welke manier inspraak georganiseerd wordt
  • je hebt een inzicht in welke stappen best gezet worden om tot de realisatie te komen van het plan
  • je kent zowel rationele, emotionele als intuïtieve methodieken om te sprokkelen en u kan de methodieken oordeelkundig inzetten.

 

Begeleiding

PIeter Sprangers, licentiaat toegepaste economische wetenschappen, master in publiek management, academische lerarenopleiding, zaakvoerder Domo de Refontiro (refontiro bvba), deeltijds docent Karel de Grote hogeschool, deeltijds praktijkassistent lerarenopleiding UA, personal coach, zaakvoerder Innokinetics.  

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
woensdag 11 oktober 2017 12:30u 19:30u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken
donderdag 12 oktober 2017 09:00u 19:30u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken
vrijdag 13 oktober 2017 09:00u 14:00u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen