Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar A Residentieel Seminarie: Innovatief onderwijs

Residentieel Seminarie: Innovatief onderwijs

Programma

Sleutels voor onderwijsinnovatie

Differentiëren, sprekend leren, taalgericht lesgeven, coöperatief leren, vraaggestuurd werken, de beschotten tussen de verschillende onderwijsvormen doorbreken …  De termen zijn niet nieuw, maar hoe vullen we ze in, wanneer het secundair onderwijs zijn facelift krijgt? Wat is onze visie op deze mogelijkheden? En vooral: wat betekent dit voor het schoolbeleid?

Onderwijsinnovatie: van oud naar nieuw (en terug)

In deze workshop zoomen we in op onderwijsinnovatie. De focus ligt daarbij op leren en lesgeven, zeg maar  pedagogisch-didactische vernieuwing. Actuele thema’s daarbij zijn bijvoorbeeld differentiatie, co-teaching, multimediaal onderwijs, dialogisch/coöperatief lesgeven, feedback, taalgericht vakonderwijs enz. We bekijken deze thema’s via diverse werkvormen vanuit drie verschillende invalshoeken:

  • Wetenschappelijke onderbouw: van neuromythen tot bewezen feiten (wat werkt echt?)
  • Voorbeelden uit de praktijk: analyse beeldmateriaal en korte oefeningen
  • Schoolorganisatie en -beleid: omgaan met weerstanden en leraren ondersteunen

De workshop zelf is een mix van theoretische input, kennismaking met en bespreking van praktijkvoorbeelden. We kijken daarbij over heel wat muurtjes, ook internationale.

Praktisch

's Avonds is er een diner in een restaurant en een overnachting in hotel Ibis (Meistraat 39, Antwerpen) voorzien.

Begeleiding

Mariet Vrancken, Onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.

Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie. Sinds 1998 is hij praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen (UA). Daar doceert hij ook de opleidingsonderdelen Taal en Leren, Leer- en denkprocessen bevorderen en Onderwijsorganisatie en -beleid. In een vorig leven was hij leraar Nederlands/Engels in het tso en bso, redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. In 2018 doctoreerde hij aan de UA met het proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, waarover hij ook een praktijkboek schreef dat werd uitgegeven bij Die Keure.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 14 november 2019 09:30u 16:00u Mariet Vrancken Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)
vrijdag 15 november 2019 09:30u 16:00u Jan T'Sas Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen