Je bent hier: PV/009/B   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negende jaar B Residentieel seminarie: Inspiratie voor onderwijsinnovatie en bezoek aan Atheneum Geraardsbergen

Residentieel seminarie: Inspiratie voor onderwijsinnovatie en bezoek aan Atheneum Geraardsbergen

Tal van uitdagingen komen in snelvaartempo op ons af: 21ste-eeuwse vaardigheden, taalachterstanden, ongelijkheid tussen leerlingen, kansarmoede, integratie van kinderen met een beperking, teamteaching, differentiëren, duaal leren …
Het is binnen het traditioneel onderwijsconcept onbegonnen werk omdat er allemaal bij te nemen. Dat onderwijsmodel is daarvoor niet ontworpen. Daarnaast heeft Covid ons geleerd hoe belangrijk zelfsturing en digitale vaardigheden zijn.
 
Een onmogelijke opdracht? Inderdaad, tenzij … we ons onderwijsconcept durven herdenken.

Programma

Dit seminarie combineert een studiebezoek aan het Atheneum te Geraardsbergen,  met verdiepende analyse en reflectie, onder professionele begeleiding van Dirk De Boe.

De vier pijlers van het onderwijs in het Atheneum Geraardsbergen zijn Verbondenheid, Leerplezier, Eigenaarschap en Kritisch denken (VLEK). Het Atheneum is begonnen met Agora onderwijs waarbij 7 leraren er een co-teachend team vormen in de 3e graad. Vanuit hun eigen ervaringen en gesprekken met oud-studenten kwamen zij tot de conclusie dat het traditioneel onderwijs voor heel wat leerlingen ontoereikend is. In de Agoraklas nemen leerlingen hun leerproces zelf in handen. De leraren zetten in op 21e-eeuwse vaardigheden en met behulp van Chromebooks werken leerlingen en leraren samen aan vakoverschrijdend materiaal. De school zet ook sterk in op het meten van leerwinst en evalueert innovatief. De nadruk ligt vooral op het inzichtelijk kunnen verwerken en toepassen van de leerstof. Ondertussen is de Agora klas uitgebreid naar lagere graden en is er nu ook een delta klas voor hoogbegaafde leerlingen. Verder zijn ook leraren PAV en Wetenschappen begonnen om hun leerinhouden vakoverschrijdend en in co-teaching aan te bieden.

Je zal tijdens het schoolbezoek via een kijkwijzer zelf kunnen ervaren hoe dit praktisch in zijn werk gaat. Directeur Brecht Persoons zal uit de doeken doen hoe zij het hebben aangepakt, welke de obstakels ze zijn tegengekomen en wat de plannen zijn voor de toekomst.

Verrijkt met de ervaringen van dit bezoek ga je met elkaar en met de docent verder in dialoog rond wenselijkheden, mogelijkheden en kritische succesfactoren van innovatief onderwijs. Je krijgt hiervoor input van de lesgever.

  • Je maakt kennis met een nieuw onderwijsmodel waarmee je je school holistisch kan veranderen. Dit model bestaat uit de leerinhoud, de leervorm, het leerproces, de leertijd, de leeromgeving, het leernetwerk, het leermateriaal en de organisatie van het leren.
  • Je ontdekt voor elk van deze elementen de patronen die momenteel versterkend zijn en welke afremmen. Je bedenkt alternatieven voor deze blokkerende patronen
  • Je leert hoe je de leerling in het centrum van zijn leerproces kunt zetten en hem of haar zo eigenaarschap en autonomie kunt geven
  • Je krijgt inzicht in de nieuwe rol van leerlingen, leraren, ouders en directies in het toekomstige onderwijs.
  • Je leert hoe je van de huidige situatie naar de toekomstige situatie kunt gaan.
  • Je komt tot een nieuw pedagogisch concept voor je eigen school of voor die van een collega (in team)

Werkvormen

Dit seminarie is een afwisseling van interactieve hoorcolleges, brainstorms, gecoachte werksessies, een uitgebreid praktijkbezoek, presentatie- en reflectiemomenten.

Doelstellingen

  • Het belang inzien van een systemische aanpak om tot duurzame onderwijsinnovatie te komen
  • Een praktisch voorbeeld van een school die op dit vlak al significante stappen heeft gezet
  • De verschillende stappen kennen die bij een dergelijk veranderingsproces komen kijken
  • Kennis van de wetenschappelijke onderbouw van de toegepaste alternatieven
  • Hoe je balans kunt houden tussen offline en online leren
  • Inzicht in de toekomstige rollen van directie, leraren, ouders en leerlingen
  • In staat zijn om na de workshop samen met collega’s op school tot een toekomstig en duurzaam pedagogisch concept te komen

Begeleiding

Dirk De Boe is innovatie-, transformatie- en creativiteitsexpert, onderwijsinnovator en transformatiecoach, auteur van 'EduNext, transformeer je school van binnenuit', docent Banaba schoolontwikkeling Odisee.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 22 november 2021 10:00u 19:30u Dirk De Boe Hotel Geeraard, Gustaaf Verhaeghelaan 17, 9500 Geraardsbergen
dinsdag 23 november 2021 09:00u 16:00u Dirk De Boe Hotel Geeraard, Gustaaf Verhaeghelaan 17, 9500 Geraardsbergen

Opties

voorovernachting op zo. 21 november 2021 (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen