Residentieel Seminarie: Kennismaking met groepsdynamica en met de kerncompetenties van een (adjunct-)directeur
Welke drijfveren maken dat je de functie van (adjunct-)directeur aanvaardde? Wat trekt je aan en motiveert je voor je nieuwe functie? Wat boezemt je angst in of ervaar je als uitdaging?
Programma
Het seminarie biedt een gezonde mix van:
- kennismaking met elkaar
- reflectie over de eigen verwachtingen, ambities en vragen
- verkenning van de functie-inhoud van (adjunct-)directeur
- toelichting over een aantal relevante theorieën en modellen die inzicht verwerven in relationeel handelen, groepsdynamica en communicatieleer
We staan stil bij de drijfveren die maakten dat je de functie van (adjunct)directeur aanvaardde. We reflecteren over wat je aantrekt en motiveert voor de nieuwe opdracht.
Maar ook wat jou angst inboezemt of wat jij als uitdaging ervaart, krijgt de nodige aandacht.
Onderstaande theorietoelichtingen bieden illustratie en kadering, maar zelfreflectie en praktijkoefeningen staan telkens centraal:
- Vanuit de inzichten van Daniel Ofman, zoals beschreven in zijn boek “Bezieling en kwaliteit in organisaties”, worden de eigen kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën ontdekt. Het kennen en herkennen van eigen kernkwaliteiten stimuleert de persoonlijke ontwikkeling als leidinggevende.
- We bekijken de beschrijvingen van Bruce Tuckman over de fasen van teamontwikkeling en toetsen die bevindingen aan eigen ervaringen.
- Het communicatiemodel van Timothy Leary, de zogenaamde “roos van Leary” en het “Joharivenster” (Joseph Luft en Harry Ingham) worden verkend.
- Er wordt actief geoefend op het geven en ontvangen van feedback.
Tijdens dit seminarie gaat veel aandacht naar taakverkenning. Zo wordt ook toelichting gegeven bij de 9 competenties en 13 resultaatsgebieden die aan het functieprofiel van directeur van een secundaire school werden toegeschreven door de studie van Hay Management Consultants, in opdracht van de Vlaamse Overheid.
Van de deelnemers wordt een actieve participatie verwacht.
Doelstellingen
Een belangrijke doelstelling van dit seminarie is het opbouwen van een veilige leeromgeving zodat ieder groepslid optimaal kan functioneren in deze nieuwe leergroep. Daarom wordt in dit seminarie uitdrukkelijk aandacht besteed aan kennismaking, informele contacten, geleide en vrije uitwisseling van ervaring en noden in de nieuwe functie.
Begeleiding
Herman Frooninckx, voormalig directeur COLOMAplus, Mechelen, en jarenlang ervaren als communicatietrainer bij Ravidant bvba.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 23 september 2019 |
10:30u |
19:30u |
Herman Frooninckx |
Sol Cress Spa, Spaloumont 5, 4900 Spa |
dinsdag 24 september 2019 |
09:00u |
19:30u |
Herman Frooninckx |
Sol Cress Spa, Spaloumont 5, 4900 Spa |
woensdag 25 september 2019 |
09:00u |
14:00u |
Herman Frooninckx |
Sol Cress Spa, Spaloumont 5, 4900 Spa |