Je bent hier: PG/001/C   Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar C 2018-2019 Residentieel seminarie: Kennismaking met groepsdynamica en met de kerncompetenties van een (adjunct)directeur

Residentieel seminarie: Kennismaking met groepsdynamica en met de kerncompetenties van een (adjunct)directeur

Welke drijfveren maken dat je de functie van (adjunct)directeur aanvaardde? Wat trekt je aan en motiveert je voor je nieuwe functie? Wat boezemt je angst in of ervaar je als uitdaging?

Programma

Het seminarie biedt een gezonde mix  van:

  • kennismaking met elkaar
  • reflectie over de eigen verwachtingen, ambities en vragen
  • verkenning van de functie-inhoud van (adjunct)directeur
  • toelichting over een aantal relevante theorieën en modellen die inzicht verwerven in relationeel handelen, groepsdynamica en communicatieleer

We staan stil bij de drijfveren die maakten dat u de functie van (adjunct)directeur aanvaardde. We reflecteren over wat u aantrekt en en motiveert voor de nieuwe opdracht.
Maar ook wat u angst inboezemt of als uitdaging ervaart, krijgt de nodige aandacht.

Onderstaande theorietoelichtingen bieden illustratie en kadering, maar zelfreflectie en praktijkoefeningen staan telkens centraal:

  • Vanuit de inzichten van Daniel Ofman, zoals beschreven in zijn boek “Bezieling en kwaliteit in organisaties”, worden de eigen kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën ontdekt. Het kennen en herkennen van eigen kernkwaliteiten stimuleert de persoonlijke ontwikkeling als leidinggevende.
  • We bekijken de beschrijvingen van Bruce Tuckman over de fasen van teamontwikkeling en toetsen die bevindingen aan eigen ervaringen.
  • Het communicatiemodel van Timothy Leary, de zogenaamde “roos van Leary”  en het “Joharivenster”  (Joseph Luft en Harry Ingham) worden verkend.
  • Er wordt actief geoefend op het geven en ontvangen van feedback.

Tijdens dit seminarie gaat veel aandacht naar taakverkenning. Zo wordt ook toelichting gegeven bij de 9 competenties en 13 resultaatsgebieden die aan het functieprofiel van directeur van een secundaire school werden toegeschreven door de studie van Hay Management Consultants, in opdracht van de Vlaamse Overheid.

Van de deelnemers wordt een actieve participatie verwacht.

 

Doelstellingen

Een belangrijke doelstelling van dit seminarie is het opbouwen van een veilige leeromgeving zodat ieder groepslid optimaal kan functioneren in deze nieuwe leergroep. Daarom wordt in dit seminarie uitdrukkelijk aandacht besteed aan kennismaking, informele contacten, geleide en vrije uitwisseling van ervaring en noden in de nieuwe functie.

Praktisch

Het seminarie is van maandag 8 oktober 2018 (12.30 uur) tot en met woensdag 10 oktober 2018 (14.00 uur). Maaltijden en overnachtingen worden voorzien.

Begeleiding

Herman Frooninckx, voormalig directeur COLOMAplus, Mechelen. Communicatietrainer Ravidant bvba

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 8 oktober 2018 12:30u 19:30u Herman Frooninckx Sol Cress Spa, Spaloumont 5, 4900 Spa
dinsdag 9 oktober 2018 09:00u 20:00u Herman Frooninckx Sol Cress Spa, Spaloumont 5, 4900 Spa
woensdag 10 oktober 2018 09:00u 14:00u Herman Frooninckx Sol Cress Spa, Spaloumont 5, 4900 Spa

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen