Je bent hier: PV/008/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar A Residentieel seminarie: Motiveren van leerlingen, jouw impact als schoolleider

Residentieel seminarie: Motiveren van leerlingen, jouw impact als schoolleider

Thuis oefenen, aandachtig zijn in de les, de afspraken respecteren… Leerlingen zijn er niet altijd even enthousiast voor en kunnen er soms moeilijk toe bewogen worden. Hoe kunnen we hen motiveren om hun studies met een duurzame betrokkenheid aan te pakken? Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen zich eigenaar voelen van hun eigen leerproces en -traject?

Deze tweedaagse opleiding beoogt een gemeenschappelijke taal aan te reiken om over motivatie en groei van leerlingen te spreken en over wat er nodig is om een motiverend leerklimaat te creëren. Via interactieve oefeningen en praktijkgerichte voorbeelden inspireren we rond verfrissende strategieën binnen de lespraktijk en in de omgang met leerlingen bij diverse contactmomenten.  

 

Programma

Sessie 1: eigenaarschap als effect bevredigde psychologische basisbehoeftes

​In deze sessie staan we eerst stil bij wat eigenaarschap voor jou betekent en waarom je graag eigenaarschap bij leerlingen wil installeren t.a.v. hun leerproces en -traject. Vervolgens maak je vanuit een wetenschappelijke onderbouw kennis met de ketting van motivatie; wanneer een aanpak tot positieve dan wel tot negatieve effecten leidt. We leggen het proces om eigenaarschap te bekomen op de ketting van motivatie. Het bekomen van eigenaarschap gebeurt door optimale afstemming te zoeken met de drie psychologische basisbehoeften (Autonomie – verBondenheid – Competentie; i.e. ABC). Deze behoeften vormen de motor van hun motivatie, wat leidt tot het ervaren en opnemen van eigenaarschap. We verdiepen ons het achterhalen uit gedragingen en uitspraken van leerlingen hoe het gesteld is met hun ABC én formuleren open vragen om het gesprek met leerlingen te voeren over hun psychologische basisbehoeftes.

Sessie 2: een motiverende aanpak die de psychologische basisbehoeftes ondersteunt

Vanuit het sterk wetenschappelijk onderbouwd kader van de Zelf-Determinatie Theorie laten we je kennis maken met motiverende interactiestijlen die de ABC-behoeftes voeden. Je leert inspelen op de duurzame motivatie, betrokkenheid, prestaties en het welbevinden van leerlingen. We introduceren hiervoor het Impetus360° interactiekompas. Deze laat je ontdekken welke interactiestijlen helpen om leerlingen hun psychologische basisbehoeftes te ondersteunen, waardoor moeilijk gedrag minder kans heeft te ontstaan én we positieve effecten zoals eigenaarschap en betrokkenheid bekomen. We nemen de casussen die je voorbereidt onder de loep om enerzijds de succesfactoren van het bekomen van duurzame motivatie bij de leerling te identificeren en anderzijds bij moeilijker gedrag meer motiverende alternatieven te formuleren om de situatie om te buigen en te voorkomen in de toekomst.

Sessie 3: focus op het positieve

In deze sessie praktiseren we de motiverende interactiestijlen die het ABC van leerlingen ondersteunen en eigenaarschap bevorderen. We verdiepen ons in openvraagstelling (perspectiefname, inspraak, gepaste hup) als basisvaardigheid om vervolgens in te zetten op hoe we talenten van leerlingen kunnen identificeren samen met het lerarenkorps en samen met de leerling. We bekijken hoe we vanuit talenten nieuwe engagementen t.a.v. het leerproces en/of -traject makkelijker ingang kunnen laten vinden bij leerlingen. We verdiepen ons tot slot, in het geven van bekrachtigende feedback volgens enkele motiverende principes zoals intrapersoonlijke vergelijking, taakbetrokkenheid… We staan als verankering van deze handvaten ook stil bij hoe we de aangereikte handvaten/tips ook bij ons schoolteam kunnen installeren als grondhouding.

Sessie 4: intervisie en plan van aanpak

De meerdaagse opleiding ronden we af met het opstellen van een concreet actieplan om op schoolniveau aan eigenaarschap en duurzame motivatie van leerlingen te werken. We brengen daarbij één of meerdere SMART-doelen in kaart, formuleren helpende bestaande elementen van de schoolwerking, alsook enkele obstakels. Voor de obstakels formuleren we een leervraag dewelke we met de OASE-intervisiemethodiek beantwoorden. Vervolgens werk je jouw actieplan af met de verkregen suggesties en tips van de deelnemers en trainer.

Doelstellingen

Na het volgen van deze sessies

  • Heb je kennis van de ketting van motivatie: bright en dark pathway; en begrijp je hoe moeilijker gedrag ontstaat, alsook wanneer iets als moeilijker gedrag aanvoelt door een leraar.
  • Ken je de vier types van motivatie en kan je uit casussen de types motivatie achterhalen.
  • Ken je de psychologische basisbehoeftes van leerlingen.
  • Kan je de psychologische basisbehoeftes identificeren in leerlingen hun gedrag en uitspraken.
  • Begrijp je welk effect motivatie heeft op het functioneren van leerlingen en begrijp je welke voor- en nadelen verschillende (de)motiverende strategieën hebben op het eigenaarschap, de motivatie en betrokkenheid van leerlingen op hun leerproces en -traject.
  • Ken je het verschil tussen psychologisch en formeel eigenaarschap.
  • Heb je meer inzicht in hoe je eigen interactiestijl leerlingen stimuleert in het opnemen van eigenaarschap.
  • Ken je een aantal concrete handvaten om met moeilijker gedrag van leerlingen om te gaan, alsook deze om te buigen door aan de eigen aanpak te sleutelen en kan je deze als tips aanreiken aan je team.
  • Stel je een concreet actieplan op om duurzame motivatie bij leerlingen te stimuleren.
  • Heb je inspiratie verkregen van concullega’s uit het onderwijs en inspireerde je hen.

 

Begeleiding

Liesbet De Wit, trainer en coach, bij Impetus Academy (www.impetus.academy) verzorgt dit opleidingsaanbod. Impetus Academy is een spin-off van de Universiteit Gent die inzet op het inspireren en ondersteunen van organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen in het bevorderen van duurzame motivatie.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

1. Iets waarover je jezelf eigenaar voelt.             

2. Een casus waarin je een leerling terug gemotiveerd kreeg voor het leertraject.              

3. Een casus waarin een leerling gedrag stelt dat door de leraren als moeilijker ervaren wordt.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 16 november 2023 10:00u 19:30u Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst
vrijdag 17 november 2023 09:00u 16:00u Kim Viane Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst

Opties

voorovernachting en ontbijt in hotel Malpertuus (15/11/2023) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen