Je bent hier: PV/007/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar C Residentieel seminarie: Omgaan met medewerkers, ontmoeting met uzelf

Residentieel seminarie: Omgaan met medewerkers, ontmoeting met uzelf

Hoe wordt mijn groep een team? Waarom lukt het de ene dag wel en de andere dag niet, met de ene groep wel, met de andere niet?  Hoe zorg ik ervoor dat mijn team gezamenlijk doelgericht is? Heb ik enige invloed op wat er op school beweegt?

Programma

Wie met groepen omgaat, beseft al snel dat het om een dynamisch gegeven gaat. Zoals de leraar dat weet in zijn  klassen: de ene is eerder tegendraads, de andere echt coöperatief. Dat ervaart elke  directeur met zijn medewerkers.  De ene (vak)groep lijkt wel een zootje ongeregeld, de andere is een dreamteam. Daartussen zit zowat het hele lerarenkorps, met heel veel schakeringen. De directeur die  de vaardigheid ontwikkelt om de “state of mind”, de maturiteit, van een groep te kunnen lezen, en het gedrag kan duiden,  maakt kans –mits goed leiderschap- om die groep te coachen naar groei en meer performantie. Interactie is het kernwoord.
Om groepen te leiden is inzicht in groepsdynamische processen een groot pluspunt. Daarvoor doen we nog eens beroep op de inzichten van Tuckman en Bart Drenth.

Tegelijk ontdekken we dat interpersoonlijke vaardigheden altijd nauw samengaan  met intrapersoonlijke vaardigheden. Anders gezegd: uw eigen dynamieken kunnen lezen en aansturen is een voorwaarde om dat met individuen/groepen rondom u te kunnen doen.
Tijdens dit seminarie blikken we terug op het startseminarie (in het eerste jaar), op de afgelegde weg, en meer bepaald over onze impact op de groepen die we begeleiden. Met zicht op onszelf.

Werkvormen

Enkele inzichten in emotionele intelligentie, en een uitdieping van het model van Tuckman en Bart Drenth zijn de theoretische kaders voor deze dag. Daarnaast zal intervisie en dialoog, afgewisseld met zelfreflectie, de belangrijkste werkvorm zijn.

Doelstellingen

  •  U bent bereid en bekwaam uw eigen functioneren ten aanzien van uw medewerkers te analyseren.
  • U bent bekwaam de inzichten van Tuckman te vertalen op een aantal groepsdynamische processen in uw eigen school.
  • U bent bekwaam een aantal inzichten in emotionele intelligentie op uzelf toe te passen.
  • U bent bereid uw verdere ontwikkeling rond uw people management verder in kaart te brengen.

 

Begeleiding

Herman Frooninckx, voormalig directeur COLOMAplus, Mechelen en communicatietrainer Ravidant bvba.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 29 november 2018 09:00u 16:30u Herman Frooninckx Kasteelhoeve Viconia, Kasteelhoevestraat 2, 8600 Stuivekenskerke - Diksmuide
vrijdag 30 november 2018 09:00u 16:00u Herman Frooninckx Kasteelhoeve Viconia, Kasteelhoevestraat 2, 8600 Stuivekenskerke - Diksmuide

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen