Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar B Residentieel seminarie: Onderwijsinnovatie: schoolbezoek LAB Sint-Amands - Kennismaking met Educational technology

Residentieel seminarie: Onderwijsinnovatie: schoolbezoek LAB Sint-Amands - Kennismaking met Educational technology

De digitale transformatie van onze samenleving is een feit. Maar wat is de impact daarvan in onze school op onze kern-onderwijsprocessen? We maken kennis met de wondere wereld van de EdTech. En wat is nu ‘education technology’ oftewel EdTech? AI, VR, AR, immersive learning … we verklaren, geven voorbeelden maar zoemen vooral in op de meerwaarde van EdTech binnen een krachtige leeromgeving. En waarom dan Edtech? Verhoging van leerrendement en leerplezier maar ook het beter werkbaar maken van de job voor leraren en het meer data-ondersteund werken om maar enkele redenen te noemen. Verken de wondere wereld van de EdTech om als poortwachter uw schoolteam te gidsen in technologie-ondersteund-leren. Tenslotte exploreren we het ‘model EdTech transformaties in scholen’ om als schoolleider het ‘aanjagen’, ‘ondersteunen’ en ‘professionaliseren’ met betrekking tot EdTech in uw school waar te maken.

Programma

Dit seminarie biedt de combinatie van een innovatief schoolbezoek aan Lab te Sint-Amands en kennismaking met Educational technology.

Vanaf 1 september 2017 heeft LAB in Sint-Amands zijn deuren geopend, een brede eerste graadsschool. Deze school is het initiatief van een groep ouders en onderwijswetenschapper Kristien Bruggeman. Ze zijn afgestapt van de bekende structuren en bieden 6 jaar lang dezelfde basisopleiding aan. In de tweede graad kan men al keuzes maken voor bepaalde modules en in de derde graad worden de richtingen opgesplitst. Lessen worden aan mekaar gelinkt en duren ook niet meer de klassieke 50 minuten. De tijd die daardoor vrij komt, wordt ingevuld met kunst, creatie, sport en onderzoek. Zij hechten veel belang aan de balans tussen kennis en ervaring opdoen, waardoor zij zich duidelijk distantiëren van het Freinet-onderwijs (dat vooral focust op ervaringsgericht leren). Ook de job van hun leerkrachten is opgewaardeerd en anders ingevuld, hiervoor heeft LAB geïnvesteerd in specifieke opleidingen.

LAB zet in op een digitale leeromgeving, waar Educational technology ook in past. Verrijkt met de ervaringen van het schoolbezoek zal Pieter Sprangers de tweede dag jullie verder laten kennismaken met dit thema.

De digitale transformatie van onze samenleving is een feit. Maar wat is de impact daarvan in onze school op onze kern-onderwijsprocessen? We maken kennis met de wondere wereld van de EdTech.

En wat is nu ‘education technology’ oftewel EdTech? AI, VR, AR, immersive learning … we verklaren, geven voorbeelden maar zoemen vooral in op de meerwaarde van EdTech binnen een krachtige leeromgeving.

En waarom dan Edtech? Verhoging van leerrendement en leerplezier maar ook het beter werkbaar maken van de job voor leraren en het meer data-ondersteund werken om maar enkele redenen te noemen.

Verken de wondere wereld van de EdTech om als poortwachter uw schoolteam te gidsen in technologie-ondersteund-leren.

Tenslotte exploreren we het ‘model EdTech transformaties in scholen’ om als schoolleider het ‘aanjagen’, ‘ondersteunen’ en ‘professionaliseren’ met betrekking tot EdTech in uw school waar te maken.

Wat is EdTech?
Wat is digitale transformatie en welke impact zien we in onze school?
Begrippen : AI, VR, AR, immersive learning, …
Waarom EdTech?
Kwaliteitsvolle voorbeelden van EdTech : kaf en koren?
De leerling, de ouder, de leraar en de directeur?
Zelf een eerste keer aan de slag met Eduten Playground : het nummer 1 digitaal leerplatform van Finland dat Finse onderwijskundige excellentie combineert met artificiële intelligentie en gamification
ondersteuning van leraren en professionalisering;
EdTech scouting;
Wat als we de digitale transformatie (en EdTech) volledig zouden negeren in onze school?
Rollen van directie, leraren en leerlingen uitgeklaard.

Dag 1:

Kristien Bruggeman is onderwijswetenschapper en verbonden aan de Universiteit Antwerpen en aan Agoria, de sectorfederatie voor de technologische industrie.

Dag 2:

Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Enerzijds is hij academisch werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker en docent bij ondermeer Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Anderzijds werkt Pieter Sprangers als ondernemer bij ‘domo de refontiro. Daar is hij werkzaam als onderwijsdesigner, procesbegeleider en opleider in ondermeer onderwijsorganisaties. Pieter is tenslotte (co-)auteur van diverse boeken waaronder ‘Edushock’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team School’.

Doelstellingen

Je bent je bewust van de draagwijdte van de digitale transformatie in onze samenleving;
Je kan het begrip education technology (EdTech) omschrijven en kan de draadwijdte ervan toelichten;
Je kan verklaren waarom EdTech een meerwaarde is voor je leerprocessen in je school;
Je kan EdTech vanuit het perspectief van leerlingen, ouders, leraren en directie bekijken (rollen);
Je kent voorbeelden van kwalitatieve EdTech-toepassingen;
Je kan als poortwachter een eerste inspirator zijn voor je leraren in het EdTech verhaal.

Praktisch

LAB Gedreven onderwijs Hekkestraat 26 2890 Sint-Amands

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 6 mei 2021 09:30u 19:30u via afstandsonderwijs
vrijdag 7 mei 2021 09:00u 16:00u Pieter Sprangers De Studio, Maarschalk GĂ©rardstraat 4 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen

Opties

voorovernachting + ontbijt in Het Anker (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen