Je bent hier: PV/008/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar C Residentieel seminarie - Onderwijsinnovatie: schoolbezoek LAB Sint-Amands - Kennismaking met Educational technology

Residentieel seminarie - Onderwijsinnovatie: schoolbezoek LAB Sint-Amands - Kennismaking met Educational technology

Dit seminarie biedt de combinatie van een innovatief schoolbezoek aan Lab te Sint-Amands en kennismaking met Educational technology.

Programma

Vanaf 1 september 2017 heeft LAB in Sint-Amands zijn deuren geopend,de school groeide ondertussen uit tot een volwaardige zesjarige structuur. . Deze school is het initiatief van een groep ouders en onderwijswetenschapper Kristien Bruggeman. LAB is een school met een revolutionaire organisatie die sterk focust op het ontwikkelen van leervermogen en op het creëren van een inspirerende leer- en werkomgeving.  LAB werkt volgens een eigen systeem gebaseerd op het Scandinavische model van de integratieve pedagogiek. De school biedt haar leerlingen een uitgekiende combinatie vaan theoretische, ervaringsgerichte en persoonlijke kennis aan, en dat binnen verschillende contexten. Zo zet ze haar leerlingen aan tot “diep” leren. LAB-leerkrachten zijn een hele week op school en werken binnen hun team geïntegreerde en stimulerende leeractiviteiten uit. Op die manier vervagen de vakgrenzen en ontdekken leerlingen wat de link is tussen wiskunde en techniek, tussen aardrijkskunde en geschiedenis. Zo begrijpen jongeren beteren waarom ze bepaalde zaken moeten leren. Aanvullend moedigen we hen in elke fase van het leerproces aan om hun eigen vorderingen te evalueren, en zo hun persoonlijke kennis te ontwikkelen.  Ook de job van hun leerkrachten is opgewaardeerd en anders ingevuld, hiervoor heeft LAB geïnvesteerd in specifieke opleidingen.

LAB zet in op een digitale leeromgeving, waar Educational technology ook in past.
Verrijkt met de ervaringen van het schoolbezoek zal Pieter Sprangers de tweede dag jullie verder laten kennismaken met dit thema.

De digitale transformatie van onze samenleving is een feit. Maar wat is de impact daarvan in onze school op onze kern-onderwijsprocessen? We maken kennis met de wondere wereld van de EdTech.

En wat is nu ‘education technology’ oftewel EdTech? AI, VR, AR, immersive learning … we verklaren, geven voorbeelden maar zoemen vooral in op de meerwaarde van EdTech binnen een krachtige leeromgeving.

En waarom dan Edtech? Verhoging van leerrendement en leerplezier maar ook het beter werkbaar maken van de job voor leraren en het meer data-ondersteund werken om maar enkele redenen te noemen.

Verken de wondere wereld van de EdTech om als poortwachter uw schoolteam te gidsen in technologie-ondersteund-leren.

Tenslotte exploreren we het ‘model EdTech transformaties in scholen’ om als schoolleider het ‘aanjagen’, ‘ondersteunen’ en ‘professionaliseren’ met betrekking tot EdTech in uw school waar te maken.

- Wat is EdTech?

- Wat is digitale transformatie en welke impact zien we in onze school?

- Begrippen : AI, VR, AR, immersive learning, …

- Waarom EdTech?

- Kwaliteitsvolle voorbeelden van EdTech : kaf en koren?

- De leerling, de ouder, de leraar en de directeur?

- Zelf een eerste keer aan de slag met Eduten Playground :  het nummer 1 digitaal leerplatform van Finland dat Finse onderwijskundige excellentie combineert met  artificiële intelligentie en gamification

- ondersteuning van leraren en professionalisering;

- EdTech scouting;

- wat als we de digitale transformatie (en EdTech) volledig zouden negeren in onze school?

- rollen van directie, leraren en leerlingen uitgeklaard.

Werkvormen

Het seminarie bevat, naast het schoolbezoek, een mix van werkvormen: doceren, praktijkvoorbeelden, aan de slag met een EdTech toepassing (demo Eduten), ervaringsuitwisselingen.

Doelstellingen

  • Je bent je bewust van de draagwijdte van de digitale transformatie in onze samenleving;
  • - Je kan het begrip education technology (EdTech) omschrijven en kan de draadwijdte ervan toelichten;
  • - Je kan verklaren waarom EdTech een meerwaarde is voor je leerprocessen in je school;
  • - Je kan EdTech vanuit het perspectief van leerlingen, ouders, leraren en directie bekijken (rollen);
  • - Je kent voorbeelden van kwalitatieve EdTech-toepassingen;
  • - Je kan als poortwachter een eerste inspirator zijn voor je leraren in het EdTech verhaal.

Begeleiding

Dag 1:

Kristien Bruggeman is oprichter en co-directeur van LAB Gedreven Onderwijs. LAB koos van bij het begin resoluut voor digitaal onderwijs. Elke leerling heeft een eigen Chromebook en volgt een gepersonaliseerd leertraject. Kristien is onderwijswetenschapper en strategisch adviseur van Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie. Verder begeleidt zij het transitieproces in een aantal secundaire en lagere scholen in Vlaanderen.

Dag 2:

Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Enerzijds is hij academisch werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker en docent bij ondermeer Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Anderzijds werkt Pieter Sprangers als ondernemer bij ‘domo de refontiro. Daar is hij werkzaam als onderwijsdesigner, procesbegeleider en opleider in ondermeer onderwijsorganisaties. Pieter is tenslotte (co-)auteur van diverse boeken waaronder ‘Edushock’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team School’.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 28 april 2022 09:30u 19:30u Kristien Bruggeman LAB - Gedreven onderwijs, Kuitegemstraat 27, 2890 Sint-Amands
vrijdag 29 april 2022 09:00u 16:00u Pieter Sprangers Het Anker, Guido Gezellelaan 49, 2800 Mechelen

Opties

voorovernachting met ontbijt (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen