Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar C Residentieel Seminarie: Optimalisering van de teamwerking

Residentieel Seminarie: Optimalisering van de teamwerking

Wat zijn sterke punten van jouw team en wat zijn belemmerde factoren om als team goed te functioneren?
Hoe scoort je team op het gebied van performantie volgens jouw inschatting als leidinggevende? 
En hoe beïnvloedt je eigen interactiestijl de samenwerking?

Tijdens dit seminarie worden 2 modellen verkend. Het teammodel volgens Patrick Lencioni onderscheidt 5 kritische factoren die het succes van een team kunnen dynamiseren waardoor organisatie- en teamdoelstellingen een grotere slaagkans krijgen. De Myers Briggs Type Indicator (MBTI) leert verschillen in persoonlijkheid beter begrijpen, biedt inzicht in de invloed van persoonlijkheidsdynamiek en brengt de uitdagingen van een team helder en transparant in kaart.

Programma

Effectieve samenwerking binnen teams is vaak een cruciale factor voor het behalen van de organisatiedoelstellingen. Teams en leidinggevenden gaan meestal enthousiast van start, maar gaandeweg komen er soms obstakels die het doeltreffend functioneren kunnen bemoeilijken. Soms liggen externe factoren aan de basis van het probleem, maar even goed kunnen moeilijk lopende interne interacties de boosdoener zijn.
De teampiramide van Lencioni biedt een eenvoudig maar helder model om op een gestructureerde manier naar het team te kijken. Aan de hand van een vragenlijst van 15 vragen leer je zelf jouw team ‘doorlichten’ en scoren op 5 verschillende kritische succesfactoren. Frustraties die een doelgerichte samenwerking in een team bemoeilijken zijn volgens Lencioni: het gebrek aan vertrouwen, angst voor confrontatie, gebrek aan betrokkenheid, het afschuiven van verantwoordelijkheid en dus niet resultaatgericht werken. Zijn overtuiging is dat, wanneer men de nodige platformen creëert, het disfunctioneren kan omgebogen worden naar performantie. Het teammodel zelf wordt tijdens de cursusdag opgebouwd aan de hand van voorbeelden en het delen van ervaringen uit de praktijk. Daarnaast is er ruimte voor het experimenteren met oefeningen met als doel ervaringsgericht de juiste keuzes te maken als het model wordt ingezet voor een specifiek team.

Tijdens de tweede dag verken je jouw eigen persoonlijkheidsprofiel en interactiestijl verder via de MBTI. Je leert op een andere en heel constructieve manier naar jezelf en anderen kijken. Inzicht in jouw eigen interactiestijl en die van anderen creëert kansen voor het verbeteren van de samenwerking.

Werkvormen

Interactieve training met veel voorbeelden uit de praktijk en oefeningen.

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met de kritische succesfactoren van een performant team volgens het teammodel van Lencioni en hoe dat in de praktijk op te bouwen.
  • Je leert hoe je de performantie van een team kan optimaliseren door het Lencioni model in te zetten.
  • Je ervaart hoe je als ‘teamleader’ een sterke rol kan spelen in dit proces.
  • Je versterkt je begrip voor verschillen in persoonlijkheid en aanpak.
  • Je krijgt inzicht in hoe verschillen in een schoolteam complementair kunnen worden ingezet met meerwaarde voor het functioneren van het team wat betreft communicatie, besluitvorming en leidinggeven.
  • Je wordt je bewust van je eigen voorkeurgedrag en hoe je ook niet-voorkeuren kan ontwikkelen zodat de energiebalans in evenwicht komt en je jouw functioneren kan sturen vanuit kracht.

Begeleiding

Chris Van de Cloot, eigenaar SchoolACTivity, coach en trainer voor het onderwijs.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 6 december 2018 10:00u 17:30u Chris Van de Cloot Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 7 december 2018 09:00u 16:00u Chris Van de Cloot Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

Extra voorovernachting Hotel Saint Sauveur (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen