Je bent hier: PV/010/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Tiende jaar Residentieel seminarie - Ouderparticipatie en hoe hou je elke leerling in een heterogene klas aan boord?

Residentieel seminarie - Ouderparticipatie en hoe hou je elke leerling in een heterogene klas aan boord?

dag 1:

De betrokkenheid van ouders op school is erg belangrijk voor het welzijn én de leerresultaten van de leerlingen. Ouders zijn namelijk de belangrijkste partner van de school om het leerproces van hun kinderen vlot te laten verlopen. Noch de school, noch de leerlingen, noch de ouders zijn dus gebaat bij een geïsoleerde positie ten opzichte van elkaar. In een ideale wereld is er dialoog over én consensus in de aanpak tussen thuis en op school. Helaas is de wereld niet ideaal en bestaan er tal van knelpunten om te komen tot een wenselijke ouderbetrokkenheid. En dat zijn lang niet alleen maar taal- of cultuurverschillen of een gebrek aan schoolse vaardigheden bij de ouders zelf. Ook de leerkrachten en de school werpen soms ongewild barriëres op. Hoe we die barrières kunnen detecteren en ontmantelen en wat daarvoor dan in de plaats kan komen om van jouw school de open school te maken waar ouders graag betrokken bij zijn is het onderwerp van deze vormingsdag.

dag 2:

De toenemende aandacht voor diversiteit in de samenleving sijpelt door tot in de klaspraktijken. Hierop inspelen is niet altijd evident. Tijdens deze lesdag gaan we eerst dieper in op de begrippen inclusie en diversiteit. Vervolgens reiken we elementen aan om een sterk zorgbeleid uit te werken wat de basis vormt om een inclusie-minded schoolteam te verkrijgen. Daarna nemen we de verschillende rollen van directie, leraren en ondersteuners hierin onder de loep en eindigen we met een vertaalslag naar de klaspraktijk voor het creëren van krachtige leeromgevingen, waarin ook werkvormen die differentiëren in de hand werken aan bod komen.

Programma

dag 1:

Na deze lesdag heb je kennis van de meest recente wetenschappelijke inzichten over de noodzaak van ouderbetrokkenheid en -participatie. We bespreken hierbij de succesfactoren en knelpunten. We nodigen je uit om de bestaande initiatieven op jouw school aan die inzichten af te toetsen. Wat is al sterk? Wat kan zeker beter? Welke kansen worden momenteel nog onvoldoende  benut? Om een en ander concreet te maken en te verbeteren, bespreken we een brede waaier aan mondelinge,  schriftelijke en digitale communicatiemiddelen die je kan inzetten om ouderbetrokkenheid en -participatie te bevorderen. Tal van goede praktijken passeren de revue.  We bekijken hoe je die middelen, ideeën en initiatieven kan inbedden in een ouderparticipatiebeleid. Dat doen we o.a. door ons helemaal in te leven in een aantal (sub)categorieën van ouders en voor hen een boeiende ‘ouderreis’  door jouw school en door de tijd te ontwerpen. Want ook voor ouders mag de schooltijd van hun kinderen een warme herinnering voor later zijn.

dag 2:

Deel I - Inclusie versus diversiteit: de puntjes op de i.

Deel II - Een sterk zorgbeleid als basis voor een inclusie-minded schoolteam.

Deel III - Van beleid naar praktijk: de rol van directeur, leraar en ondersteuner herbekeken.

Deel IV - Krachtige leeromgevingen creëren: Differentiëren en meer.

Doelstellingen

dag 1:

Na deze lesdag:

  • Ken je een aantal goede redenen waarom ouderbetrokkenheid en -participatie belangrijk is.
  • Ken je de belangrijkste succesfactoren en knelpunten voor ouderbetrokkenheid.
  • Heb je inzicht in de sterktes en de uitdagingen van de eigen school.
  • Heb je een overzicht van tal van mondelinge, schriftelijke en digitale communicatiemiddelen.
  • Ze je de eerste stappen in het formuleren van een beleid voor ouderbetrokkenheid.

Begeleiding

dag 1:

Heidi Lagast werkt als lector communicatie en coaching en als leertrajectbegeleidster voor de banaba’s Zorgverbreding en remediërend leren/Buitengewoon onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool. Daarnaast geeft zij ook tal van vormingen (op maat) over communicatie en coaching in het brede onderwijsveld. Zij is master in de Communicatiewetenschappen en geagreggeerde in de Politieke en sociale wetenschappen en ze volgde tal van bijkomende opleidingen in coaching en begeleiding (Socratisch gespreksbegeleider (K. Van Rossem), krachtgericht coachen (Korthagen), inspirerend coachen (J. Clement), Interpersonal dynamics (Leary Academy), Video-interactiebegeleiding, oplossingsgericht coachen en e-coaching.

dag 2:

Beno Schraepen is sinds 1999 werkzaam als docent in de opleiding bachelor orthopedagogie aan de Artesis Plantijn Hogeschool te Antwerpen. Als coördinator van Kompas Vrije tijd bouwde hij tussen 1996 en 1999, een ondersteunende dienst voor inclusieve vrije tijd uit, gericht op volwassenen met beperkingen. Dit werd gecombineerd met werkzaamheden voor de Federatie diensten begeleid wonen. In de periode 2000 en 2005 werd het lesgeven aan de hogeschool gecombineerd met een functie als orthopedagoog in het buitengewoon onderwijs.
Vanaf 2006 wordt de sprong gemaakt naar onderzoek als projectleider van het onderzoek “Inclusief onderwijs en draagkracht”. In samenwerking met de Universiteit Antwerpen mondt dit uit in de oprichting van IncEna, het studiecentrum voor Inclusie en Enablement. IncEna ondersteunt inclusieve processen binnen de domeinen onderwijs, wonen en zorg, vrije tijd en tewerkstelling door op maat vorming, coaching, training of begeleiding aan te bieden aan professionelen, leidinggevenden en bestuurders. Participatie aan internationale projecten en netwerken en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek staan garant staan voor kwaliteitsvolle kennisontwikkeling.

Aster Van Mieghem is postdoctoraal onderzoeker, verbonden aan de UAntwerpen en de KU Leuven. Ze behaalde haar doctoraat met het proefschrift 'Inclusief onderwijs implementeren: Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen?'. Momenteel werkt ze aan een onderzoek dat als doel heeft de pedagogische begeleidingsdiensten te versterken door de effectiviteit van de door hen geboden ondersteuning aan schoolteams in kaart te brengen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Ik stuur graag twee weken op voorhand een korte vragenlijst door zodat ik mij goed kan voorbereiden en optimaal kan afstemmen op de leernoden.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 2 december 2021 10:00u 19:30u Heidi Lagast Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst
vrijdag 3 december 2021 09:00u 16:00u Beno Schraepen Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst

Opties

voorovernachting met ontbijt, Hotel Malpertuus Riemst (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen