Je bent hier: PV/004/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar C Residentieel seminarie: Praktisch aan de slag met de datawijzer (dag 1) & Innovatieve structuren in onderwijs: wat kan, wat werkt en wat is wenselijk? (dag 2)

Residentieel seminarie: Praktisch aan de slag met de datawijzer (dag 1) & Innovatieve structuren in onderwijs: wat kan, wat werkt en wat is wenselijk? (dag 2)

Dag 1:

Je wil graag je buikgevoel objectiveren aan de hand van data. De nieuwe datawijzer van de doorlichting kan je hierbij helpen. Je leert in deze opleiding wat je allemaal met de datawijzer kan en hoe je data kan gebruiken om jouw onderzoeksvragen te beantwoorden.

Dag 2:

Wetenschappelijk onderzoek geeft heel wat inzichten over wat wérkt en wat niet, in onderwijs. Soms vraagt dat om andere structuren en een andere organisatie. 

Programma

Dag 1:

We starten met een inleiding over datawijs beleid maken. Je maakt kort kennis met een brede waaier aan data-bronnen. Welke bronnen zijn er? Welke dienen waarvoor? Waarin is de nieuwe datawijzer anders dan de andere bronnen? 

Vervolgens krijg je ook strategieën aangereikt om onderzoeksvragen op jouw school te verkennen, te verdiepen en te beantwoorden aan de hand van data. Daarvan diepen we de datawijzer, de nieuwe tool van de doorlichting uit. Je ziet welke data aanwezig zijn in de datawijzer, je exploreert hoe je de datawijzer kan toepassen. Je maakt kennis met de verschillende modules en de flow-functie van de datawijzer. Je kan stap voor stap voor je eigen school meedoen en krijgt zo meteen inzicht in de data van je eigen school. 

We gaan door de laatste modules van de datawijzer en staan ten slotte stil bij je onderzoeksvragen. Hoe kan de datawijzer je daarbij helpen? Wat is je volgende stap bij jouw onderzoeksvraag?

Dag 2:

Tijdens deze lesdag bekijken we wat werkt en wat niet bij het leren, gekoppeld aan wetenschappelijke inzichten en onderzoeken. We bespreken welke impact dat kan hebben op hoe je je onderwijs organiseert en structureert en wat de (andere, innovatieve) mogelijkheden zijn.

Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten en video’s worden aangeboden.

 

Doelstellingen

 Na het volgen van de sessies op dag 1:

  • kan je vlot vier databronnen opsommen die je kan gebruiken om beleid mee te maken op school.
  • weet je welke data je in jouw datawijzer kan terugvinden
  • kan je zelf de data in je datawijzer terugvinden
  • heb je strategieën om je onderzoeksvragen te beantwoorden
  • kan je je onderzoeksvragen beantwoorden met data in de datawijzer
  • kan je op school aan de slag gaan om de grondige analyse van jouw schooldata te maken.
  • kan je je school aan de hand van de datawijzer benchmarken tov andere scholen.

Na dag 2:

  • Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet wat onderzoek zegt over wat werkt en wat niet, welke systemen daartoe bijdragen en welke impact dit heeft op mensen en cultuur.
  • Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden. 
  • Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om het nieuwe werken in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school en om leerlingen kansen te bieden eigenaar te worden van hun leerproces.

Begeleiding

Dag 1: 

Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werk nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.

Dag 2:

Mariet Vrancken ontwikkelde een eigen methodiek rond hybride leren en werkt samen met meer dan honderd scholen in Vlaanderen en Nederland. Ze is auteur van het boek Onderwijs Hybride Organiseren, waarin ze omschrijft hoe de school niet langer als een op zichzelf staand instituut kan fungeren, maar een onderdeel is van een lerend netwerk.

Mariet is medeoprichter van De MET in Leuven en heeft ruime ervaring als leraar, directeur en procesbegeleider bij tal van onderwijsinstanties. Via allerhande projecten (o.a. ESF, KBS, IWT, Min van Onderwijs) begeleidde ze bovendien heel wat scholen rond thema’s als evalueren, competentiegericht leren, digitalisering, etc. Ze begeleidt directies én leraren bij onderwijstransformaties.

 

 

Mee te brengen materiaal

laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Zorg dat je toegang hebt tot de datawijzer van jouw school. Dat doe je door in mijn onderwijs rechten te vragen bij je beheerder voor de module ‘doorlichting openbaar’. Doe dit best enkele dagen voor de opleiding en test even of je toegang hebt.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 4 december 2023 10:00u 19:30u Saskia Michielsen Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
dinsdag 5 december 2023 09:00u 16:00u Mariet Vrancken Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

voorovernachting & ontbijt in hotel Aazaert (3/12/'23) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen