Je bent hier: PV/020/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Twintigste jaar Residentieel Seminarie: Schoolleiderschap van verandering & visie

Residentieel Seminarie: Schoolleiderschap van verandering & visie

Schooldirecteur zijn gaat niet gemakkelijk samen met het leiden van verandering. Als schooldirecteur ben je verantwoordelijk, kijkt iedereen naar jou als eindverantwoordelijke en wordt verwacht dat je de dingen onder controle hebt, beslissingen neemt, conflicten beslecht, prioriteiten stelt. Leiderschap van verandering daarentegen is het werk van velen, is een kwestie van inspireren, loslaten van controle, geven van vrijheid en vertrouwen. Het ene vraagt kennis, ervaring, expertise. Het andere openheid, nieuwsgierigheid, omkunnen met niet-weten.  In deze module verkennen we dat spanningsveld in leiderschap dat vandaag zeer tastbaar is in vele scholen.

Programma

Deelnemers aan de tweedaagse verkennen en versterken hun schoolleiderschap van visie en verandering. We vertrekken vanuit de eigen ervaring: hoe leid ik visie en verandering op mijn school? Daaraan voegen we inzichten toe over het belang van visie, soorten verandering en inspirerend leiderschap. De toepassing van deze inzichten wordt door middel van uitwisseling onder de deelnemers en persoonlijke reflectie verwerkt tot een zelfbewustere en authentiekere kijk op de eigen rol als schoolleider. Het doel is dus niet zozeer om veel te leren over de onderwerpen ‘visie’, ‘verandering’, ‘leiderschap’, wel om bewuster te worden, en de eigen praktijk te versterken en te verrijken.

Tijdens dag 1 creëren we een goede en psychologisch veilige setting om de eigen ervaring binnen te brengen. De deelnemers delen met elkaar hun visie op hun school en op de nodige verandering en krijgen hier op een constructieve en concrete manier feedback over. Vervolgens verhelderen we het begrippenkader: Wat is visie? Wat is verandering? Wat is leiderschap? De dag eindigt met het verkennen van het eigen leiderschap en zoeken naar het eigen leiderschapsmotto.

Dag 2 onderzoeken we verder het schoolleiderschap vanuit de 19 inzichten over schoolleiderschap (cfr. Het boek “De Kleren van de leider”). De 19 inzichten worden niet ex cathedra, maar interactief en aansluitend op de eigen leiderschapspraktijk toegelicht. De deelnemers brengen nadien nogmaals hun verhaal van ‘ik als leider van visie en verandering’, ditmaal vanuit de lens van storytelling en met toepassing van de verworven inzichten en versterkte authenticiteit.

Doelstellingen

  • Je verwerft een dieper inzicht in de betekenis van leiderschap, visie en verandering.
  • Je wordt bewuster van eigen leiderschap, kwaliteiten en uitdagingen.
  • Je verscherpt je visie op jouw school.
  • Je voelt je gesterkt als leider van verandering en visie op je school.

Begeleiding

Koen Marichal draagt als docent, onderzoeker, auteur, spreker en adviseur bij tot een eigentijdse invulling en ontwikkeling van leiderschap in organisaties en samenleving. Koen is co-auteur van de referentiewerken “De leider in de spiegel” (2013) en “De kleren van de leider” (2017). Recent verscheen “Naar gedeeld leiderschap”, het resultaat van vier jaar onderzoek over de overgang van oud naar nieuw leidinggeven. Koen is verbonden aan Antwerp Management School, is gastdocent bij o.m. TiasNimbas en SIOO, en is mede-oprichter van Stalla ter ondersteuning van schoolleiderschap in transitie.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 7 oktober 2019 10:00u 19:30u Koen Marichal De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland)
dinsdag 8 oktober 2019 09:00u 16:00u Koen Marichal De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland)

Opties

Voorovernachting 6/10/2019 Zeeuwse Stromen Renesse (kamer+ontbijt) (68 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen