Residentieel seminarie: Sleutels voor onderwijsinnovatie en bezoek aan De Rooi Pannen in Tilburg
Onderwijsveranderingen hebben te maken met het loslaten van evidenties en het op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen die een beter antwoord bieden voor jaarlijks terugkomende problemen. Het succes van het antwoord heeft altijd met volgende factoren te maken:
- Structuren en systemen. Zitten onze structuren wel goed? (Moeten we nog één-uursvakken organiseren waarin leerkrachten het vaak erg moeilijk hebben om efficiënt te werken? Kan je geen semestersysteem bedenken?...)
- Visie op goed onderwijs en de cultuur van denken over jongeren binnen de school. (Geloven we wel echt in de jongeren? Zijn we pedagogisch optimist?)
- Competente leerkrachten die dit elke dag kunnen waarmaken. Zijn er voldoende leerkrachten waarmee je kan starten om het vuur aan te wakkeren (je hoeft niet heel het team mee te hebben)?
Programma
Dit seminarie combineert een studiebezoek aan De Rooi Pannen in Tilburg, met verdiepende analyse en reflectie, onder professionele begeleiding van Mariet Vrancken.
De pijlers van het onderwijs op De Rooi Pannen zijn: kleinschalige opzet, praktijkgericht onderwijs en ondernemende leerlingen. De leerlingen zorgen voor lunches & diners, catering, hotelovernachtingen, baten diverse winkels uit en organiseren evenementen. De slogan van de school is dan ook “De Rooi Pannen. Zo echt kan leren zijn!”. Je krijgt de gelegenheid om de werking te leren kennen via toelichting door dhr. Harrie van de Graaf, stafmedewerker van het College van Bestuur, en door bezoek aan de campus.
Verrijkt met de ervaringen van dit bezoek ga je met elkaar en met de docent verder in dialoog rond wenselijkheden, mogelijkheden en kritische succesfactoren van innovatief onderwijs. Je krijgt hiervoor input van de lesgever. Zij houdt daarbij een aantal kaders waaraan we de modernisering van het SO kunnen ophangen achter de hand.
Werkvormen
We vertrekken vanuit de vragen van de groep en proberen telkens een aantal nieuwe invalshoeken in de discussie binnen te brengen door het vanuit een ander standpunt of een ander kader te bekijken. De spreker zal ook telkens duidelijk zijn eigen standpunt verwoorden met de bedoeling de deelnemers uit te dagen, niet om het standpunt te delen maar wel om op basis van dit soort input een eigen mening te onderbouwen.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in mogelijke sporen om aan onderwijsinnovatie te doen in SO.
- Je krijgt houvast om een eigen mening te onderbouwen.
- Je wordt uitgedaagd om SO vanuit verschillende oogpunten te bekijken.
- Je plaatst grote vergelijkende OESO onderzoeken zoals PISA en SIMMS in een ruimer perspectief.
Begeleiding
Mariet Vrancken, Onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 28 november 2019 |
10:00u |
19:30u |
Mariet Vrancken Harrie van de Graaf |
De Rooi Pannen, Dr. Ahausstraat 1, 5042 EK Tilburg (Nederland) |
vrijdag 29 november 2019 |
09:00u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
De Rooi Pannen, Dr. Ahausstraat 1, 5042 EK Tilburg (Nederland) |
Opties
Voorovernachting 27/11/2019 De Rooi Pannen Tilburg (kamer+ontbijt) (68,5 EUR) |