Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar A Residentieel Seminarie: Sleutels voor onderwijsinnovatie en bezoek aan het vernieuwende project 'Agora' van Niekée Roermond

Residentieel Seminarie: Sleutels voor onderwijsinnovatie en bezoek aan het vernieuwende project 'Agora' van Niekée Roermond

Differentiëren, sprekend leren, taalgericht lesgeven, coöperatief leren, vraaggestuurd werken, de beschotten tussen de verschillende onderwijsvormen doorbreken …  De termen zijn niet nieuw, maar hoe vullen we ze straks in, wanneer het secundair onderwijs zijn facelift krijgt? Wat is onze visie op deze mogelijkheden? En vooral: wat betekent dit voor het schoolbeleid?

Programma

Dit seminarie combineert een studiebezoek aan Niekée Roermond en Agora, een experimenteel pedagogisch project,  met verdiepende analyse en reflectie, onder professionele begeleiding van Ludo Heylen.
 
Niekée/Agora in Roermond profileert zich als sterk vernieuwende school en laat via gedurfde initiatieven zien dat het binnen de wettelijke grenzen mogelijk is het onderwijssysteem zo te organiseren dat het zich aanpast aan de ontwikkeling van de leerling. Niet andersom. De invoering van passend onderwijs in Nederland heeft deze vraag versterkt. Een boeiende verkenning dus, tegen de achtergrond van het nieuwe M-Decreet in Vlaanderen. De school gaat echter heel wat verder en gaat nu volledig vraaggestuurd werken. Daarbij willen ze kinderen in een situatie brengen waarin ze continu zelf antwoorden op hun vragen gaan zoeken en waardoor een flow ontstaat die zelfontwikkeling bevordert (uit: “Scholen om van te leren”, Frans Schouwenburg, Kennisnet).
U krijgt de gelegenheid om de werking te leren kennen via toelichting en bezoeken. Geheel eigen aan de filosofie van de school zal het bezoek ook een actieve deelname van u verwachten, zodat u zelf kan ervaren waar deze vorm van onderwijs voor staat. 

Verrijkt met de ervaringen van dit bezoek gaat u met elkaar en met de docent verder in dialoog rond wenselijkheden, mogelijkheden en kritische succesfactoren van ‘didactische werkvormen 2.0’.  De docent geeft u hiervoor de nodige input. Tegelijk worden er werkvormen gehanteerd die het uitwisselen en delen van knowhow stimuleren of u de kans geven om de mogelijkheden van een vernieuwende didactische werkvorm zelf verder te ontdekken.  De focus ligt op verkenning: hoe kan uw school vanuit didactische aanpak een antwoord bieden worden op wat vandaag en morgen aan de orde is: groeiende diversiteit, de hang naar meer uitdaging en motivatie, de toenemende focus op leer- en denkprocessen en (onderzoeks)competenties …  Ook  het belang van inzicht in de ontwikkeling van het puberbrein bij de inzet van didactische werkvormen komt aan bod. We  trekken deze verkenning telkens open naar het schoolbeleid: Wat vinden we zelf wenselijk? Hoe vernieuwing verankeren? En welke rol speelt de directeur daarbij? Hoe gaat u om met weerstanden? Hoe krijgt u zoveel mogelijk neuzen in dezelfde richting? …

Werkvormen

Het seminarie bevat, naast het schoolbezoek, een mix van werkvormen. Plenaire momenten wisselen af met diverse vormen van groepswerk en discussie.

Begeleiding

Ludo Heylen, directeur van Cego Vorming & Consult en verbonden aan de KU Leuven als wetenschappelijke medewerker.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 22 januari 2018 10:00u 17:30u Ludo Heylen Niekee, Oranjelaan 300, 6043 GL Roermond (Nederland)
dinsdag 23 januari 2018 09:00u 16:00u Ludo Heylen Theaterhotel De Oranjerie, Kloosterwandplein 12-16, 6041 JA Roermond (Nederland)

Opties

Voorovernachting RS De Oranjerie Roermond (113,54 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen