Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A Residentieel seminarie: Spanningsveld tussen controle en delegeren - gedeeld leiderschap

Residentieel seminarie: Spanningsveld tussen controle en delegeren - gedeeld leiderschap

Als schooldirecteur ben je verantwoordelijk, kijkt iedereen naar jou als eindverantwoordelijke en wordt verwacht dat je de dingen onder controle hebt, beslissingen neemt, conflicten beslecht, prioriteiten stelt. Anderzijds is leiderschap brengen van verandering, een kwestie van inspireren, loslaten van controle, geven van vrijheid en vertrouwen. Het ene vraagt kennis, ervaring, expertise. Het andere openheid, nieuwsgierigheid, omkunnen met niet-weten. Het ene legt de nadruk op de kracht van de individuele leider. Het andere op leiderschap als het werk van velen. In deze module verkennen we dit fundamentele spanningsveld in leiderschap dat vandaag zeer tastbaar is in vele scholen.

Programma

Deelnemers aan de tweedaagse verkennen en versterken hun leiderschap vanuit het idee van gedeeld leiderschap. We bouwen stap voor stap een coherent referentiekader op voor een integrale kijk op leiderschap en koppelen deze aan de eigen ervaring en school om zo te komen tot praktisch bruikbare inzichten en actiebesluiten. Door persoonlijke reflectie en de uitwisseling onder de deelnemers leiden de theoretische inputs tot een zelfbewustere en authentiekere kijk op de eigen rol als schoolleider. Het doel is dus niet zozeer om veel te leren over de onderwerpen ‘verandering’, ‘leiderschap’, ‘gedeeld leiderschap’, maar wel om bewuster te worden, en de eigen praktijk te versterken en te verrijken. 

Tijdens dag 1 creëren we een goede en psychologisch veilige setting om de eigen ervaring binnen te brengen en werken we het theoretisch kader van gedeeld leiderschap uit. We stappen ook in de persoonlijke ervaring van leiderschap aan de hand van de 19 inzichten, waarbij het boek “De kleren van de leider” en de bijhorende kaartjes als werkmateriaal gebruikt worden.

Dag 2 verdiepen we de 19 inzichten verder met feedback over het eigen leiderschap en uitdieping van de inzichten vanuit de eigen vraagstelling en leiderschapspraktijk. Zo worden ze ook concreet bruikbaar voor de eigen praktijk. 

We eindigen met vorm geven aan en luisteren naar elkaars leiderschapsconclusies van de tweedaagse om zo het eigen verhaal als leiderschap te versterken.

Doelstellingen

De cursisten

  • Verwerven een dieper inzicht in de betekenis van gedeeld schoolleiderschap.
  • Worden bewuster van hun eigen leiderschap, hun kwaliteiten en uitdagingen.
  • Verscherpen hun visie op gedeeld leiderschap op hun school
  • Voelen zich gesterkt als leider van verandering en visie op hun school.

Begeleiding

Koen Marichal is leiderschapsexpert en draagt bij tot een eigentijdse invulling en ontwikkeling van leiderschap in organisaties en samenleving. Koen is co-auteur van onder andere “De kleren van de leider” (2017), “Naar gedeeld leiderschap” (2018) en “Leading from the middle” (2020). Koen is verbonden aan Antwerp Management School, is gastdocent bij o.m. Tias en SIOO, en is mede-oprichter van Stalla ter ondersteuning van schoolleiderschap in transitie.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 16 maart 2021 09:30u 15:30u Koen Marichal via afstandsonderwijs (Zoom)
maandag 14 juni 2021 09:30u 16:00u Koen Marichal Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping)

Opties

Voorovernachting + ontbijt Hotel De Zeeuwse Stromen (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen