Je bent hier: PV/004/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar C Residentieel seminarie: Teamzorg en veerkracht

Residentieel seminarie: Teamzorg en veerkracht

Je wil zoveel mogelijk uit je medewerkers en je team halen? Je wil dat ze groeien in zelfvertrouwen en durf, en dat ze spontaan (meer) verantwoordelijkheid opnemen? Kortom, je wil je medewerkers op een duurzame wijze motiveren zonder dat ze uit de boot vallen? 

Deze meerdaagse beoogt een gemeenschappelijke taal aan te reiken om over motivatie en groei van mensen te spreken en over wat er nodig is om op een motiverende wijze met medewerkers om te gaan. De sessie is integraal geënt op een sterk wetenschappelijk onderbouwde motivatietheorie, de Zelf-Determinatie Theorie, waarvan de relevantie voor de werkvloer reeds veelvuldig is aangetoond.  

Via interactieve oefeningen en praktijkvoorbeelden maak je kennis met welke types motivatie we kunnen onderscheiden, wat de motor van duurzame motivatie is en welke rol leidinggevenden kunnen spelen in het creëren van een motiverende werkomgeving. Motiverend leiderschap vormt immers de sleutel tot een beter welzijn én betere resultaten. Er wordt een praktisch kompas aangereikt dat leidinggevenden kan helpen om dynamieken op de werkvloer beter te begrijpen en concrete handvatten kan bieden om de werk-goesting bij medewerkers aan te wakkeren. Alsook een balans te vinden zodat medewerkers veerkrachtig in hun job blijven staan.

Programma

Sessie 1: eigenaarschap als effect van een motiverende aanpak als leidinggevende 

​In deze sessie staan we eerst stil bij wat eigenaarschap voor jou betekent en waarom je graag eigenaarschap op jouw school wil ervaren en installeren. Vervolgens maak je vanuit een wetenschappelijke onderbouw kennis met wat de motor van eigenaarschap vormt en hoe je het eigenaarschap van je team voedt. Dat gebeurt door optimale afstemming te zoeken met de drie psychologische basisbehoeften (Autonomie – verBondenheid – Competentie; i.e. ABC) bij je team. Deze behoeften vormen de motor van hun motivatie, wat leidt tot het ervaren en opnemen van eigenaarschap. Vanuit het sterk wetenschappelijk onderbouwd kader van de Zelf-Determinatie Theorie laten we je kennis maken met motiverende leiderschapsstijlen die de ABC-vitamines voeden. Je leert inspelen op de duurzame motivatie, betrokkenheid, prestaties en het welzijn van je team. We introduceren hiervoor het Impetus360° leiderschapskompas. Deze laat je ontdekken wat je als leidinggevende nodig hebt om te floreren in het motiveren van je team opdat zij eigenaarschap opnemen en ervaren. Je ontdekt hoe je jouw sterktes optimaal benut, hoe je eventuele valkuilen kan omzeilen en hoe je groeikansen kan vastnemen.  

Sessie 2: veerkrachtig in de job

In deze sessie introduceren we de wetenschappelijke informatie rond zelfzorg, veerkracht en een intern kompas. We koppelen dit aan de ketting van motivatie, opdat de link met de types van motivatie en veerkrachtig in de job staan duidelijk is voor eenieder. We brengen het proces om een intern kompas te ontwikkelen of bij te sturen in kaart en testen de gesprekstechnieken uit om dit op medewerkers toe te passen. We staan daarnaast ook stil bij hoe we medewerkers kunnen ondersteunen in het bewegen van perfectionisme naar een meer optimalistische benadering.

Sessie 3: werkdrukreductie

In deze sessie staan we stil bij wat werkdruk precies inhoudt en hoe we het in kaart kunnen brengen. We bekijken welke gesprekstechnieken we kunnen toepassen om werkdruk bespreekbaar te maken met medewerkers en samen gepaste hulp te definiëren. Tijdens de sessie exploreren we verschillende acties die inzetten op belastingverlaging of belastbaarheidsverhoging. We creëren op basis van de tips een knipperlichtensysteem voor de school rond werkdruk.

Sessie 4: motiverend omkaderen

In deze sessie staan we stil bij hoe we een kader rond duurzame motivatie en veerkracht kunnen introduceren als schoolklimaat. We bekijken daarbij ook hoe we een zinvolle duiding kunnen geven die medewerkers overtuigt om zich te scharen achter de gemeenschappelijke doelen. We eindigen deze sessie met een concreet plan van aanpak om het kader dat je op basis van de eerdere sessies wenst te installeren in de school te kunnen uitrollen.

 

Doelstellingen

Na het volgen van deze sessies:

  • Heb je kennis van de ketting van motivatie: bright en dark pathway.
  • Ken je de vier types van motivatie en kan je uit casussen de types motivatie achterhalen.
  • Ken je de psychologische basisbehoeftes en kan je de bevrediging en frustratie ervan identificeren in gedrag en uitspraken van medewerkers.
  • Ken je het verschil tussen psychologisch en formeel eigenaarschap.
  • Heb je meer inzicht in hoe je eigen leiderschapsstijl medewerkers stimuleert in het opnemen van eigenaarschap.
  • Kan je een gesprek voeren om een intern kompas te ontwikkelen bij een medewerker, dan wel bij te sturen zodat ze meer in lijn liggen met wie de medewerker is of wenst te zijn.
  • Weet je hoe medewerkers te ondersteunen om minder vanuit perfectionisme en meer vanuit optimalisme te handelen in hun jobuitvoering.
  • Kan je werkdruk bespreekbaar maken bij medewerkers en toewerken naar gepaste hulp op maat.
  • Ontwikkel je een knipperlichtensysteem om de werkdruk te monitoren op schoolniveau en daar de gepaste maatregelen tegenover te plaatsen die enerzijds belasting verlagend werken en anderzijds belastbaarheid verhogend werken.
  • Kan je een zinvolle duiding geven.
  • Kan je een kader opstellen en op een motiverende manier introduceren in je team.
  • Stel je een concreet actieplan op om een kader rond duurzame motivatie en veerkracht op schoolniveau te introduceren.
  • Heb je inspiratie verkregen van concullega’s uit het onderwijs en inspireerde je hen.

 

Begeleiding

Kim Viane, trainer en coach, bij Impetus Academy (www.impetus.academy) verzorgt dit opleidingsaanbod. Impetus Academy is een spin-off van de Universiteit Gent die inzet op het inspireren en ondersteunen van organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen in het bevorderen van duurzame motivatie.

Mee te brengen materiaal

1. Iets waarover je jou eigenaar voelt.

2. Een casus waarin je het moeilijk vond om een taak te delegeren.

3. Een casus waarin je de ander wist te motiveren.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Nadenken over de casussen die je meebrengt.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 22 april 2024 10:00u 19:30u Kim Viane M Hotel, Albert Remansstraat 1, 3600 Genk
dinsdag 23 april 2024 09:00u 16:00u Kim Viane M Hotel, Albert Remansstraat 1, 3600 Genk

Opties

voorovernachting & ontbijt in M Hotel Genk (21/04/'24) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen