Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zestiende jaar Residentieel seminarie: Vanuit doelgerichter omgaan met spanningsvelden en weerstanden inzetten op welzijn en coaching van je team- de systemische bril

Residentieel seminarie: Vanuit doelgerichter omgaan met spanningsvelden en weerstanden inzetten op welzijn en coaching van je team- de systemische bril

Je wilt iets veranderen of verbeteren in je organisatie? Je wilt iets meer begrijpen over het functioneren van je team? Vaak gaan we vervolgens in de analyse van de situatie, om zo te leren wat we niet meer mogen doen en te formuleren wat de volgende acties moeten zijn. In dit seminarie doen we de omgekeerde beweging: uitzoomen in plaats van details analyseren en naar het vertrekpunt kijken om het einddoel te kunnen zien. We gaan kijken naar doel, bestaansreden, functie, positie en ordening, om zo helder te krijgen wat er allemaal speelt.

Programma

Je leert een manier van kijken naar organisaties – de systemische bril - die zicht geeft op en taal geeft aan onduidelijke spanningsvelden, zodat je als leidinggevende preventief kan werken om crisissen voor te zijn.

Thema’s die aan bod komen:

- de basisbehoeften die vervuld moeten worden om een kerngezond organisatiesysteem te krijgen;
- de reactiepatronen die organisaties in werking stellen als één of meerdere behoeften niet vervuld worden;
- leiderschap en systemisch kijken.


Systemisch kijken vraagt lef, m.n. om ook vanuit dit ander perspectief te handelen. Het vraagt de bereidheid om de werkelijkheid onder ogen te zien en te benoemen. Deze manier van denken en handelen werkt vervolgens ontschuldigend en biedt nieuwe opportuniteiten tot verandering.

Er wordt gewerkt met concrete situaties uit je schoolcontext, die gelinkt worden aan de aangereikte kaders.

Doelstellingen

Je leert

- uitzoomen en op metaniveau kijken;
- met verschillende brillen kijken, waardoor je situaties in je school anders analyseert met oog voor de behoeften van de verschillende geledingen van de school;
- vanuit je plek als schoolleider op de juiste manier te interveniëren, zonder je te verliezen in details en/of emotionele ladingen;
- kordaat en krachtig spreken vanuit de schoolmissie (een taal afgestemd op de kernactiviteit van onderwijs).

Je oefent coachende vaardigheden.

Praktisch

Flexdata: 18 en 19 maart 2021

De flexdata zijn data die we hebben voorzien als mogelijke uitwijkdatum, indien verstrengde maatregelen verhinderen dat een cursusdag kan plaatsvinden. Gelieve deze ook mee in je agenda op te nemen, zo kunnen we snel een nieuwe datum bevestigen indien nodig.

Begeleiding

Marita Stas houdt er van om samen met deelnemers te onderzoeken wat hen drijft in hun werkend leven. Bewustwording vraagt een kritisch bevragend omgaan met werkelijkheden. Nieuwe manieren van kijken maken keuzes mogelijk en geven alternatieve handelingsmogelijkheden. Marita is al veertig jaar actief in diverse sectoren als begeleidster, leidinggevende, trainster en coach. Zij houdt er van mensen te prikkelen om krachtig en vitaal te handelen. Zij maakt gebruik van diverse insteken: Gestalttheorie, interrelationeel en systemisch kijken, existentieel welzijn. Zij is procesbegeleidster en houdt van maatwerk.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 18 maart 2021 09:30u 16:00u Marita Stas via afstandsonderwijs (Zoom)
vrijdag 19 maart 2021 09:00u 16:00u Marita Stas via afstandsonderwijs (Zoom)

Opties

voorovernachting + ontbijt in M Hotel (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen