Residentieel seminarie: Via teacher teams en professionele leergemeenschappen krachtig aan de slag met onze onderwijskundige kernpraktijk
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de manier waarop een schoolleider zijn/haar school leidt een grote impact heeft op onderwijskwaliteit en leerresultaten van leerlingen. Eén van de onderscheidende eigenschappen binnen schoolleiderschap is het oordeelkundig aansturen van teacher teams en betekenisvolle interacties met leraren hebben met betrekking tot de onderwijskundige kernpraktijk. Daarnaast komen er steeds meer uitdagingen af op onderwijsinstellingen, schoolleiders en leraren en is een dominant individuele beroepspraktijk niet langer toereikend om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Teacher teams in de vorm van professionele leergemeenschappen hebben een grote meerwaarde voor een school om ondermeer de onderwijskwaliteit te versterken en het werkgeluk van leraren te verhogen.
Programma
- Teacher teams
- Professionele leergemeenschappen – teacher teams lerend maken
- Team school
- Work-life balance
- Zelfzorg
- Prioriteren
- Kaders om in team aan de onderwijskundige kernpraktijk te werken
Doelstellingen
- Je weet waarom teacher teams in de vorm van professionele leergemeenschappen waardevol zijn voor je schoolorganisatie;
- Je kan participatief een teamarchitectuur voor je school uittekenen;
- Je kan participatief leidende principes voor de teamwerking in je school uittekenen;
- Je weet welke ondersteunende tools ingezet kunnen worden om de teamwerking te ondersteunen;
- Je weet wat jouw rol als directielid is bij het aansturen van teacher teams;
- Je detecteert waar je team tegenaan loopt;
- Je verdiept rond “professionele leergemeenschap - lerend team“:
inspiratie rond leervormen, motivatie om te leren, randvoorwaarden; - Je kan professionalisering voor je teamleiders organiseren (opleiding, intervisie, ondersteuning);
- Je weet hoe je met besluitvorming en conflicthantering kan omgaan;
- Je kan kritisch reflecteren over de facilitaire ondersteuning van je teacher teams;
- Je krijgt concrete tools aangereikt om je team op te starten en de acties waarvoor het team verantwoordelijk is in de steigers te zetten;
- Je weet hoe je aan de slag kan gaan met de verdeling van de rollen binnen elk team;
- Je weet wat gedeeld leiderschap is en kan de principes ervan toepassen
binnen de context van je team; - Je krijgt tools aangereikt om je teams te laten evolueren naar 'lerende' teams;
- Je kan een team van medewerkers waarderend coachen;
- Je kan professionele dialogen voeren met je teamleden;
- Je kan de dynamiek binnen je team behouden;
- Je detecteert wat er goed loopt in je team;
- Je weet hoe je bewust om kan gaan met je work-life balance als schoolleider;
- Je kan je leraren ondersteunen mbt. hun zelfzorg zowel individueel als in teamverband
Begeleiding
Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Enerzijds is hij academisch werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker en docent bij ondermeer Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Anderzijds werkt Pieter Sprangers als ondernemer bij ‘domo de refontiro. Daar is hij werkzaam als onderwijsdesigner, procesbegeleider en opleider in ondermeer onderwijsorganisaties. Pieter is tenslotte (co-)auteur van diverse boeken waaronder ‘Edushock’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team School’.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 10 februari 2022 |
10:00u |
19:30u |
Pieter Sprangers |
Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken |
vrijdag 11 februari 2022 |
09:00u |
16:00u |
Pieter Sprangers |
Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken |
Opties
voorovernachting op woe. 9 februari 2022 (90 EUR) |