Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar A Residentieel Seminarie: Voorwaarden voor innovatief zijn en mogelijkheden voor innovatief onderwijs

Residentieel Seminarie: Voorwaarden voor innovatief zijn en mogelijkheden voor innovatief onderwijs

In deze tweedaagse neemt Ludo Heylen je mee op verkenning doorheen de actuele onderwijsinnovaties. Hij bouwt onder meer verder op inspiratie die opgedaan werd in een vroeger bezoek aan het sterk innovatieve project 'Agora' van Niekée Roermond. Tijdens dit seminarie staat hij stil bij de voorwaarden om innovatief te kunnen zijn in onderwijs. Daarnaast gaat hij verder in op het huidige onderwijslandschap, welke vernieuwingen daar te ontdekken zijn, welke huidige problemen via een innovatieve aanpak verbeterd kunnen worden en welke elementen jouw ideale school zou bevatten.

Programma

Dag 1

Wat heb je nodig om innovatief te zijn?

Onderwijs heeft leerkrachten en directies  nodig die blijven nadenken over hoe ze onderwijs nu en de volgende jaren kunnen vorm geven vanuit de noden van de jongeren. Dat vraagt autonome leerkrachten die goed weten waarom ze de zaken doen zoals ze die doen gebaseerd op grondige analyses, wetenschappelijk onderzoek en collegiaal overleg. Autonome leerkrachten zijn hongerig naar informatie, naar verdieping, naar veranderingen vanuit een drive om het steeds beter te doen.

We staan stil bij:

  • Reflecteren vanuit je autobiografie: wie ben je? Welke waarden heb je? Hoe komt het dat je zo handelt zoals je nu doet? Welke mindset heb je?
  • De leraar als autonome professional in een team

Van leerkracht

Naar autonome leerkracht

Aanbieder

Inspirator

Uitvoerder

Onderzoeker

Volgens voorgeschreven methodieken, met vaste materialen

Ontwerper van eigen materialen met eigen accenten

Gebaseerd op visies van anderen

Vanuit een eigen (wetenschappelijk) onderbouwde visie en een eigen identiteit

Gebaseerd op wat je altijd al hebt gedaan

Gebaseerd op wat je geleerd hebt van collega’s,

van onderzoek,  van pedagogische literatuur, vanuit reflecties, vanuit analyses van je eigen handelen, vanuit autobiografische terugblik, vanuit gesprekken met jongeren, vanuit inspirerende voorbeelden van andere scholen

Beoordelen van jongeren vanuit leerplan en ontwikkelingsniveaus

Ontwikkeling in kaart brengen, groei aantonen

Volgend

Buiten de lijntjes kleuren

 

  • Hoe worden leerkrachten autonome professionals? Welk beleid heb je dan nodig? Wat zijn aandachtspunten?
  • Welke strategieën kan je volgen? Welke modellen kunnen je helpen? Wat zegt onderzoek?

 
Dag 2

Mogelijkheden voor innovatief onderwijs

Er beweegt heel wat in onze secundaire scholen. In Vlaanderen starten elk jaar nieuwe scholen op met een eigen pedagogisch project. Ze verlaten op hun eigen manier de bestaande modellen en maken bewuste keuzes naar hoe ze inhouden aanbieden, hoe ze jongeren in groepen zetten en welk ‘leren’ ze willen zien bij jongeren.

We staan stil bij:

  • Welke vernieuwingen in onderwijs zien we momenteel in het secundair onderwijs. Welke schooltypes zien we ontstaan. We zetten de verschillende varianten op een continuüm van beperkt innovatief tot extreem innovatief.
  • We bespreken welke innovaties waarom het overwegen waard zijn.
  • We gaan na hoe onze ideale school er kan uitzien en welke elementen dat allemaal kan/moet bevatten:
    • Digitale mogelijkheden
    • Een mix van pedagogische aanpakstrategieën: coöperatieve methodieken, probleemgestuurd leren, vakoverschrijdend werken, …
    • De rollen van de leerkracht in zo’n proces
    • De plaats en de mogelijkheden van evaluatie
  • We denken na welke problemen/hiaten in ons huidige systeem zeker aangepakt moeten worden en hoe we garanties op verbeteringen kunnen inbouwen in de innovatieve aanpak
    • Vroegtijdig schoolverlaten
    • Time-outs
    • Stress, faalangst, psycho-sociale problemen
    • Lage motivatie van jongeren en leerkrachten
    • Veelvuldige afwezigheden van leerkrachten
  • Wat zijn de belangrijke stappen in een innovatieproces? Hoeveel tijd moet je ervoor nemen? Hoe bepaal je dat: hoeveel tijd je nodig hebt? We bekijken daarvoor het honingraatmodel.

Begeleiding

Ludo Heylen is directeur van CEGO vorming en Consult. Hij is tevens als wetenschappelijke medewerker betrokken bij diverse onderwijsprojecten van KU Leuven. Hij is intensief bezig met activerende werkvormen, breed evalueren, differentiatie en talentontwikkeling en legt daarbij steeds de band met gelijke onderwijskansen. Hij is ook internationaal actief als onderwijsconsultant.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 25 november 2019 10:00u 19:30u Ludo Heylen De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland)
dinsdag 26 november 2019 09:00u 16:00u Ludo Heylen De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland)

Opties

Voorovernachting Renesse op 24/11/2019 (68 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen