Sleutels voor onderwijsinnovatie, met een schoolbezoek aan Lab te Sint-Amands
Differentiëren, sprekend leren, taalgericht lesgeven, coöperatief leren, vraaggestuurd werken, de beschotten tussen de verschillende onderwijsvormen doorbreken … De termen zijn niet nieuw, maar hoe vul je ze straks in, wanneer het secundair onderwijs zijn facelift krijgt? Wat is jouw visie op deze mogelijkheden? En vooral: wat betekent dit voor het schoolbeleid?
Programma
Na het studiebezoek aan Lab te Sint-Amands in de voormiddag, volgt een verdiepende analyse en reflectie, onder professionele begeleiding van Mariet Vrancken.
Vanaf 1 september 2017 heeft LAB in Sint-Amands zijn deuren geopend, een brede eerste graadsschool. Deze school is het initiatief van een groep ouders en onderwijswetenschapper Kristien Bruggeman. Ze zijn afgestapt van de bekende structuren en bieden 4 jaar lang dezelfde ASO-basisopleiding aan. In de tweede graad kan men al keuzes maken voor bepaalde modules en in de derde graad worden de richtingen opgesplitst. Lessen worden aan mekaar gelinkt en duren ook niet meer de klassieke 50 minuten. De tijd die daardoor vrij komt, wordt ingevuld met kunst, creatie, sport en onderzoek. Zij hechten veel belang aan de balans tussen kennis en ervaring opdoen, waardoor zij zich duidelijk distantiëren van het Freinet-onderwijs (dat vooral focust op ervaringsgericht leren). Ook de job van hun leerkrachten is opgewaardeerd en anders ingevuld, hiervoor heeft LAB geïnvesteerd in specifieke opleidingen.
Verrijkt met de ervaringen van dit bezoek ga je in de namiddag met elkaar en met de docent verder in dialoog rond wenselijkheden, mogelijkheden en kritische succesfactoren van ‘didactische werkvormen 2.0’. Je krijgt hiervoor input van de lesgever. Tegelijk worden er werkvormen gehanteerd die het uitwisselen en delen van knowhow stimuleren of je de kans geven om de mogelijkheden van een vernieuwende didactische werkvorm zelf verder te ontdekken. De focus ligt op verkenning: hoe kan jouw school vanuit didactische aanpak een antwoord bieden worden op wat vandaag en morgen aan de orde is: groeiende diversiteit, de hang naar meer uitdaging en motivatie, de toenemende focus op leer- en denkprocessen en (onderzoeks)competenties … Ook het belang van inzicht in de ontwikkeling van het puberbrein bij de inzet van didactische werkvormen komt aan bod. Deze verkenning wordt telkens opengetrokken naar het schoolbeleid: Wat vinden je zelf wenselijk? Hoe vernieuwing verankeren? En welke rol speelt de directeur daarbij? Hoe ga je om met weerstanden? Hoe krijg je zoveel mogelijk neuzen in dezelfde richting? …
Werkvormen
Deze cursusdag bevat, naast het schoolbezoek, een mix van werkvormen. Plenaire momenten wisselen af met diverse vormen van groepswerk en discussie.
Begeleiding
Mariet Vrancken, onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 28 januari 2019 |
09:30u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
LAB - Gedreven onderwijs, Kuitegemstraat 27, 2890 Sint-Amands |