Je bent hier: PV/009/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negende jaar A Socratisch leidinggeven

Socratisch leidinggeven

Programma

Een directeur die ‘socratisch’ leiding geeft kenmerkt zich door twee zaken :
1. Hij/zij kan goed luisteren. Hij is de ‘vroedvrouw van de gedachten’ van zijn personeel. Dit betekent vanuit socratisch perspectief onder andere : letterlijk kunnen weergeven wat de ander zegt zonder eigen invulling. Socratisch luisteren betekent dat je helemaal gefocust bent op de ander als ander en ook werkt met wat de ander uitdrukt en niet met wat je zou willen of hopen dat die uitdrukt. Je voegt zelf geen inhoud toe. En verder is ook het luisteren naar zichzelf van belang : welke vraag heb ik gesteld? Wat heb ik precies gezegd?
2. Hij/zij kan goede vragen stellen. Hij/zij kan het gesprek zo sturen dat hij/zij bereikt wat hij wil bereiken. Het is de kunst om de juiste vraag te stellen op het juiste moment met de juiste woorden tegen de juiste persoon. En deze vragen kunnen soms ‘verstorend’ zijn. Net als Socrates leer je met stijl en resultaat de ander op de zenuwen te werken.
Tijdens deze dag gaan we heel actief met oefeningen aan de slag. Het is een dag die je sociale en professionele leven grondig kan veranderen.

Doelstellingen

  • Je bent efficiënt in het stellen van je vraag : je krijgt het effect dat je beoogt.
  • Je kan een vraag nauwkeurig en precies (doen) formuleren
  • Je ervaart hoe je met behulp van een vraag een gesprek kan sturen in een door jou gewenste richting
  • Je oefent de vragende, socratische, niet–empathische houding (van niet-weten)
  • Je kan weergeven wat de ander letterlijk zegt.
  • Je weet hoe je moet doorvragen naar verzwegen aannames, waarden, principes
  • Je kan de vooronderstellingen van jezelf en de ander blootleggen en constructief-kritisch bevragen
  • Je kan een gesprekspartner aan de hand van een vraag responsabiliseren
  • Je ondervindt hoe je een casus met elkaar op socratische wijze kan bespreken
  • Je evalueert de socratische stijl naar bruikbaarheid in (intervisie)bijeenkomsten.

Begeleiding

Kristof Van Rossem (1969) is Master in de Religiewetenschappen en in de Filosofie. Als zelfstandige begeleidt hij reflectie- en dialoogprocessen in organisaties (profit en non-profit). Hij is gespecialiseerd in varianten van de socratische gespreksvoering. Samen met Hans Bolten leidt hij een jaarlijkse opleiding tot socratisch gespreksleider, oa aan de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden. Hij is lector aan de Educatieve Master Maatschappijwetenschappen en Filosofie van de KULeuven, waar hij een jaarlijks seminarie ‘didactiek van het filosofisch gesprek’ begeleidt. Kristof is docent bedrijfsethiek aan alle afstudeerrichtingen Handelswetenschappen/Bedrijfskunde van de Odisee Hogeschool. Hij publiceerde verschillende artikelen over filosofische praktijk. In 2017 schreef hij het boek ‘Leerling of bekeerling. Omgaan met radicalisering in de klas’ (Leuven : Acco) en in 2020 het boek ‘Het Filosofisch Gesprek. De Basis’ (Leuven, Leusden : LannooCampus en ISVW Uitgevers), zie www.hetfilosofischgesprek.be

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 18 oktober 2021 09:30u 16:00u Kristof Van Rossem Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen