Je bent hier: PV/005/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar A Te veel of te weinig ouderbetrokkenheid: hoe dicht je de kloof?

Te veel of te weinig ouderbetrokkenheid: hoe dicht je de kloof?

Ouders zijn de belangrijkste partner van scholen om het leerproces van de leerlingen vlot te laten verlopen. Een goed partnerschap met ouders heeft een positieve invloed op zowel het welzijn als de leerresultaten van leerlingen. Met veel ouders verloopt dat contact soepel en gedoseerd. Maar er zijn ook extremen. Enerzijds zijn er ouders die je niet kan bereiken,  soms door een taalbarrière, soms omdat de leerlingen inmiddels meerderjarig zijn. Aan het andere uiterste van het spectrum heb je de ouders die extreem betrokken zijn en waarbij de leerkrachten gebukt gaan onder een toevloed van berichten op tal van communicatieplatformen. Wat doe je met die kloof? Hoe trek je bepaalde ouders mee, en hoe kan je andere wat remmen?

Programma

Na deze lesdag heb je kennis van een typologie van ouders en van benaderingen om met hen een warme professionele relatie aan te gaan. We bespreken hierbij succesfactoren en knelpunten. We nodigen je uit om de bestaande initiatieven om de ouders te bereiken en te betrekken in jouw school aan die inzichten af te toetsen. Tal van goede praktijken passeren de revue. 
We bekijken hoe je middelen, ideeën en initiatieven kan inbedden in een ouderparticipatiebeleid. Dat doen we o.a. door ons helemaal in te leven in de diversiteit van ouders en voor hen een boeiende ‘ouderreis’  door jouw school en door de tijd te ontwerpen. We bewaken hierbij de draagkracht van het team.

Doelstellingen

Na deze lesdag:

  • ken je een typologie met betrekking tot ouders en een aantal benaderingen om met hen in contact te gaan.
  • ken je de belangrijkste succesfactoren en knelpunten voor ouderbetrokkenheid.
  • heb je inzicht in de sterktes en de uitdagingen van de eigen school om de kloof te dichten.
  • heb je een overzicht van tal van mondelinge, schriftelijke en digitale communicatiemiddelen.
  • zet je de eerste stappen in het formuleren van een beleid voor ouderbetrokkenheid.

Begeleiding

Heidi Lagast werkt als lector communicatie en coaching en als leertrajectbegeleidster voor de banaba’s Zorgverbreding en remediërend leren/Buitengewoon onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool. Daarnaast geeft zij ook tal van vormingen (op maat) over communicatie en coaching in het brede onderwijsveld. Zij is master in de Communicatiewetenschappen en geagreggeerde in de Politieke en sociale wetenschappen en ze volgde tal van bijkomende opleidingen in coaching en begeleiding (Socratisch gespreksbegeleider (K. Van Rossem), krachtgericht coachen (Korthagen), inspirerend coachen (J. Clement), Interpersonal dynamics (Leary Academy), Video-interactiebegeleiding, oplossingsgericht coachen en e-coaching.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
vrijdag 6 mei 2022 09:30u 16:00u Heidi Lagast Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen