Urban Education + planningsgesprek
Wat betekent het om les te geven in een (groot)stedelijke context? Welke competenties heeft een leerkracht daarvoor nodig en hoe stem je als directeur daar een schoolbeleid op af? Om die vragen te kunnen beantwoorden moeten we weten wat (super)diversiteit op school precies inhoudt.
Programma
In de voormiddag zoomen we met concrete voorbeelden en casussen in op de achtergronden van dit thema: de impact van waarden en cultuurverschillen op de opvoeding van en het onderwijs aan jongeren, kansen en valkuilen bij interculturele communicatie, multiperspectiviteit in de les, risicofactoren en hun invloed op probleemgedrag.
In de namiddag maken we ruimte om vooruit te blikken en vorm te geven aan je verdere professionaliseringstraject bij CVA. We vertrekken vanuit o.a. volgende uitgangspunten: ervaringsuitwisseling met andere schoolleiders zorgt voor sterke leerervaringen en het eigenaarschap van dit leren ligt bij de cursist en de groep. Daarom gaan we met elke groep in gesprek en creëren we vandaaruit een programma op maat.
Begeleiding
Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie. Sinds 1998 is hij praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen (UA). Daar doceert hij ook de opleidingsonderdelen Taal en Leren, Leer- en denkprocessen bevorderen en Onderwijsorganisatie en -beleid. In een vorig leven was hij leraar Nederlands/Engels in het tso en bso, redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. In 2018 doctoreerde hij aan de UA met het proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, waarover hij ook een praktijkboek schreef dat werd uitgegeven bij Die Keure.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 19 januari 2021 |
09:30u |
16:00u |
Jan T'Sas |
via afstandsonderwijs |