Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar C Vakgroepwerking: sleutel tot kwaliteitsverbetering

Vakgroepwerking: sleutel tot kwaliteitsverbetering

Vakgroepwerking:

  • is een middel tot grotere professionaliteit. Hoe groter de betrokkenheid van elke leerkracht, hoe groter het rendement;
  • heeft veel, zoniet alles, met samenwerking tussen de leerkrachten en de schoolleiding te maken.

Vakgroepen functioneren het meest effectief in een "lerende" cultuur. In een dergelijke cultuur kan en mag je ervoor uitkomen dat iets minder goed lukt, dat je een onderdeel minder goed kent.

De vakgroep:

  • kan werkpunten van haar leden opvangen en de sterkte ten volle benutten;
  • is het platform van overleg bij uitstek waar leraren elkaar vanuit éénzelfde vakbekommernis kunnen vinden.

Programma

De vakwerkgroep: gericht op eenzelfde doel

  • vakgroepwerking: leerlingen, leerkrachten én directie samen betrokken;
  • concrete taken van de vakgroep: tal van mogelijkheden;
  • planmatige aanpak: van ervaring naar reflectie over actie tot evaluatie en bijsturing;
  • schoolorganisatorische voorwaarden voor een goede vakgroepwerking;
  • werkgroepen in soorten: horizontaal, verticaal, interscolair.

Doelgericht vergaderen: volgens duidelijke procedures

  • een transparante procedure;
  • profiel van de vakverantwoordelijke;
  • teamwerk vraagt "teamgericht" leiderschap;
  • een agenda op maat en een leesbare verslaggeving;
  • goed vergaderen bekeken door de bril van de lichaamstaal.

Profiel van de vakverantwoordelijke

Het team: onderbouwd door goede relaties

  • ontwikkelingsfasen van vergadergroepen;
  • collegiale consultatie;
  • weerstanden ernstig nemen en... ombuigen;
  • de "lerende" vakgroep: verre toekomst of realiteit?
  • onderwijsontwikkeling is teamwerk en teamdenken.

Werken met collega's in de vakgroep: eigen werkvragen analyseren en oplossen

Doelstellingen

Je weet:

  • hoe een goede vakgroepwerking de lesopdracht en het werk van de individuele leerkracht kan verlichten;
  • hoe vakgroepwerking effectief bijdraagt tot vakbekwame(re) leraren, dus tot kwalitatief onderwijs.

Begeleiding

Kathy Douchar, germanist, voormalig leerkracht Engels en toegepaste psychologie, voormalig directeur Stedelijk Lyceum Pestalozzi, trainer, coach, nascholer.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 6 november 2018 09:30u 16:00u Kathy Douchar Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen