Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar B Visie op evaluatie / Evaluatiebeleid

Visie op evaluatie / Evaluatiebeleid

Waarom evalueren wij en welke bedoelingen hebben we ermee?
Hoe kunnen we als team één lijn trekken? Wat is voldoende? Wat verstaan we daar samen onder? Kunnen we samen afspraken maken om de norm voor alle vakken gelijk te trekken?
Hoe kunnen we een evaluatiebeleid uitbouwen met de hele studierichting, per graad of de hele school?

Programma

In de eerste graad heeft men gekozen voor permanente evaluatie en vanaf de tweede graad voor examens. De leerkrachten van de tweede graad klagen over het feit dat de leerlingen met die permanente evaluatie schijnbaar niets kunnen en vooral niets kennen. Of sommige scholen willen vooral helderheid over het aandeel permanente evaluatie ten opzichte van dagelijks werk en examens. Zij willen een heldere procentuele verdeling.
Herkenbaar? Maar in essentie een discussie naast de kwestie want de essentie is waarom doe je permanente evaluatie en wanneer? Wanneer organiseer je best examens of take home examens of portfolio assessment of self assessment?
We verkennen de waarden van verschillende soorten evaluatietools om ze nadien te kunnen plaatsen binnen onze visie op evaluatie. Hoe kom je tot afspraken binnen evaluatie en hoe kom je tot een helder evaluatiebeleid?

Werkvormen:

Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt uitgedaagd om je eigen visie scherper te vertalen naar de praktijk vanuit concrete voorbeelden en anekdotes.

Doelstellingen

  • Je krijgt inzicht in het gebruik van verschillende evaluatietools.
  • Je leert de evaluatietools te koppelen aan het niveau van presteren dat je verwacht van jongeren.
  • Je gaat op zoek naar kenmerken van een goed evaluatiebeleid.
  • Je wordt geprikkeld eigen bekende sporen te verlaten om een zoektocht te starten voor wat best is voor de eigen school.

Begeleiding

Mariet Vrancken, Onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 7 mei 2020 09:30u 16:00u Mariet Vrancken Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen