Je bent hier: PV/017/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zeventiende jaar Voeren van een sterk schoolbeleid vanuit een gedragen visie

Voeren van een sterk schoolbeleid vanuit een gedragen visie

Iedere school heeft baat bij een kompas dat richting geeft bij het aanpakken van uitdagingen en het nemen van dagdagelijkse beslissingen. Het kompas (de visie) werkt maar wanneer iedereen het begrijpt en hanteert. Daartoe werk je een visie en het bredere schoolbeleid best uit in samenwerking met middenkader, leraren en andere medewerkers. Afhankelijk van de situatie betrek je er ook de leerlingen en de ouders bij. Het kompas is des te belangrijker wanneer de school zich in woelig water bevindt: te maken heeft met verschillende veranderingen; te maken heeft met interne bezorgdheden over veranderingen; enzovoort. Samen lerend omgaan met uitdagingen vergroot de kans dat je school erin slaagt om het schoolbeleid (inclusief de visie) op wendbare manier te realiseren.

Programma

Kwesties die in deze prakijkgerichte dagworkshop aan bod komen

  • Wat zijn de aspecten van een sterk schoolbeleid?
  • Wat zijn stappen om tot een gedragen visie te komen? Een brede schoolvisie? Een visie op de aanpak van specifieke uitdagingen?
  • Wat is de rol die het middenkader kan spelen?
  • Welke aspecten van het schoolleiderschap helpen om het schoolbeleid te realiseren?
  • Hoe anticperen we op weerstand t.a.v. verandering?
  • Wat zijn hefbomen voor een wendbare lerende schoolorganisatie?

Doelstellingen

Als deelnemer

  • Kan je je schoolbeleid en het schoolleiderschap op je school nog beter beoordelen.
  • Weet je welke stappen je kan zetten om in jouw school tot gedagen visie(s) te komen.
  • Ken je de belangrijkste handvaten om te anticiperen op weerstand.
  • Ben je vertouwd geraakt met de hefbomen die van je school een nog meer wendbare lerende school kunnen maken.
  • Beschik je over nieuwe actiepunten voor je zelf en voor je school, die je kan realiseren in de rest van het schooljaar.

Begeleiding

Voordat Yves Larock in 2014 Schoolmakers mee oprichte was hij directeur van Stichting Lodewijk de Raet, een organisatie voor volwassenenvorming. Hij is inmiddels al 25jaar actief op het vlak van leiderschap- en organisatieontwikkeling. In 1996 studeerde hij af als sociaal pedagoog. Leren zit in zijn DNA, met o.a. verdere studies filosofie, innovatieve arbeidsorganisatie, organisatiecoach, … Eind 2019 bracht Lannoo Campus de publicatie ‘Iedereeen Schoolmakers. Investeren in samen leren’ uit – geschreven door Yves Larock, samen collega Bert Smits.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 26 oktober 2021 09:30u 16:00u Yves Larock Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen