Je bent hier:   Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar B Waar zit beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen?

Waar zit beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen?

Programma

Het denken, spreken en handelen inzake beleidsvoerend vermogen maakt een steeds belangrijker deel uit van het beleid in scholen. In deze sessie presenteren we zowel een praktijkkader om het verscholen beleidsvoerend vermogen aan de oppervlakte te brengen als een zelfevaluatie-instrument dat gebruikt kan worden om het beleidsvoerend vermogen van de school als geheel, maar ook van groepen medewerkers zoals een vakwerkgroep in kaart te brengen. Een omschrijving en ruimere situering van het concept ‘beleidsvoerend vermogen’ biedt je inzicht in datgene waar het concept precies voor staat en in de oorsprong van de huidige aandacht ervoor.

De kern van de sessie bestaat uit het gezamenlijk construeren van een praktijkkader om het beleidsvoerend vermogen van alledaagse processen te beschrijven en te beoordelen. Met dat praktijkkader gaan we vervolgens (in de eigen context) aan de slag. We tonen aan hoe het praktijkkader kan ingezet worden als concrete zelfevaluatiestrategie en in het kader van beleidsvoorbereiding.

Werkvormen

Toelichtingen afgewisseld met praktische oefeningen en vertaalslag naar de eigen schoolcontext. In de cursusprijs is het boek "Doeltreffend Schoolbeleid" (Vanhoof & Van Petegem, 2017) inbegrepen.


De namiddagsessie wordt geschrapt.
Namiddag: Permanente Vorming Schoolbeleid: professionalisering van schoolleiders

Dit schooljaar rond je het Postgraduaat Schoolbeleid af. Tijdens de namiddag maken we ruimte om vooruit te blikken en vorm te geven aan je verdere professionaliseringstraject bij CVA.

Gedurende deze drie jaar postgraduaat werd een hechte groep gevormd, waarin de ervaringsuitwisseling voor een grote meerwaarde zorgde. In ons aanbod CVA Permanente Vorming Schoolbeleid bouwen we verder op de vertrouwensrelatie die hier ontwikkeld werd. We vertrekken vanuit o.a. volgende uitgangspunten: ervaringsuitwisseling met andere schoolleiders zorgt voor sterke leerervaringen en het eigenaarschap van dit leren ligt bij de cursist en de groep. Daarom maken we per groep een programma op maat. 
In deze workshop lichten we toe wat dit voor jou en je groep kan betekenen. Vervolgens gaan we aan de slag met de specifieke wensen van de deelnemers en van de groep als geheel om samen een nieuw traject uit te stippelen. 

Begeleiding

Jerich Faddar is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen (Universiteit Antwerpen). Zijn onderzoek richt zich op onderwijseffectiviteit en kwaliteitszorg in scholen.

 

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 30 november 2020 09:30u 12:30u Jerich Faddar via afstandsonderwijs (Zoom)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen