Waar zit beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (VM)
Programma
Het denken, spreken en handelen inzake beleidsvoerend vermogen maakt een steeds belangrijker deel uit van het beleid in scholen. In deze sessie presenteren we zowel een praktijkkader om het verscholen beleidsvoerend vermogen aan de oppervlakte te brengen als een zelfevaluatie-instrument dat gebruikt kan worden om het beleidsvoerend vermogen van de school als geheel, maar ook van groepen medewerkers zoals een vakwerkgroep in kaart te brengen. Een omschrijving en ruimere situering van het concept ‘beleidsvoerend vermogen’ biedt je inzicht in datgene waar het concept precies voor staat en in de oorsprong van de huidige aandacht ervoor.
De kern van de sessie bestaat uit het gezamenlijk construeren van een praktijkkader om het beleidsvoerend vermogen van alledaagse processen te beschrijven en te beoordelen. Met dat praktijkkader gaan we vervolgens (in de eigen context) aan de slag. We tonen aan hoe het praktijkkader kan ingezet worden als concrete zelfevaluatiestrategie en in het kader van beleidsvoorbereiding.
Werkvormen
Toelichtingen afgewisseld met praktische oefeningen en vertaalslag naar de eigen schoolcontext. In de cursusprijs is het boek "Doeltreffend Schoolbeleid" (Vanhoof & Van Petegem, 2017) inbegrepen.
Begeleiding
Jerich Faddar is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen (Universiteit Antwerpen). Zijn onderzoek richt zich op onderwijseffectiviteit en kwaliteitszorg in scholen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 8 januari 2021 |
09:30u |
12:30u |
Jerich Faddar |
via afstandsonderwijs (Zoom) |