Wat als de motivatie weg is?
Hoe kinderen en jongeren begeleiden naar gedragsverandering?
Leerlingen die spijbelen, te laat komen, niet in orde zijn met het meebrengen van het nodige materiaal, taken niet maken, weinig inspanningen doen voor school, …
Leerkrachten hebben het gevoel dat al de inspanningen die ze leveren zonder resultaat blijven en geraken zelf steeds minder gemotiveerd.
Programma
In deze sessie maak je kennis met de technieken en de stijl van motiverende gespreksvoering en oplossingsgerichte communicatie.
We buigen ons over valkuilen en over de principes en technieken van motiveren. Wat en waardoor komt verandering op gang? Hoe kunnen we deze verandering vergemakkelijken zodanig dat de leerling de beslissing kan nemen zijn gedrag te veranderen?
Je leert daarbij zowel een non-directieve stijl te hanteren ( openstaan voor het perspectief en de beleving van de leerling) als een directieve voor wat de procedure betreft ( het gidsen van de leerling naar een bepaald einddoel).
Werkvormen:
Je kan de gespreksstijl van motiverende gespreksvoering zelf ervaren en de gespreksvaardigheden inoefenen via rollenspelen en andere actieve werkvormen
Doelstellingen
- Je hebt inzicht in de grondhouding en de methode van motiverende gespreksvoering.
- Je kan weerstand en ambivalentie oplossen ten dienste van verandering.
- Je kan uw interventies afstemmen op de fase van gedragsverandering van de jongere.
Je slaagt erin intrinsieke motivatie op gang te brengen.
Begeleiding
Dominique Roos, zaakvoerder AMODO: Centrum voor coaching, bemiddeling, therapie.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 3 mei 2018 |
09:30u |
16:00u |
Dominique Roos |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |