Wet- en regelgeving over organisatie van scholen en leerlingen
Het secundair onderwijs wordt binnenkort ingrijpend hervormd. Elke school(directie) is in dit proces betrokken partij. Kennis en inzicht in het huidige systeem, zowel van zijn plus- als minpunten, zijn essentieel om de confrontatie met de toekomst aan te kunnen gaan.
Programma
Als directie worden voor jou twee grote luiken van het secundair onderwijs belicht.
Enerzijds het principe van de regelmatige leerling, die een officieel studiebewijs beoogt en die de basis vormt voor financiering en normering in het onderwijs.
Anderzijds de organisatie, zowel onderwijsinhoudelijk als op het vlak van personeels- en werkingsmiddelen.
Actieve en passieve vrijheid van onderwijs, zoals grondwettelijk gewaarborgd, vormt de rode draad in dit verhaal.
Werkvormen
Uitgangspunt is een continue verwijzing naar wet- en regelgeving en naar ministeriële omzendbrieven (EDULEX-systeem departement onderwijs).
- Thematische aanpak: toelichting en onmiddellijke vraagstelling, waardoor interactie bevorderd wordt.
- Gebruik van syllabus en powerpointpresentatie.
Doelstellingen
- Kennis van totstandkoming wet- en regelgeving met aandacht voor inspraak en politieke besluitvorming.
- (H)erkenning van relevantie van legaliteitsbeginsel in onderwijs en van budgettaire waakzaamheid
- Bijdrage tot optimalisering van schooladministratie en gegevensstroom school - AgODi.
- Inzicht in rol van inspectie en verificatie.
Begeleiding
Chris Dockx, adjunct van de directeur afdeling 'Secundair onderwijs en leerlingenbegleiding' van het Departement Onderwijs en Vorming.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 15 mei 2018 |
09:30u |
16:00u |
Chris Dockx |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |