Je bent hier: PV/004/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A Zelfsturend en zelfregulerend leren: mogelijkheden voor leerlingen én leraren (met schoolbezoek De MET Leuven)

Zelfsturend en zelfregulerend leren: mogelijkheden voor leerlingen én leraren (met schoolbezoek De MET Leuven)

De MET Leerhubs neemt je mee in haar dagelijkse werking en laat je proeven van hoe het is om in een innovatief onderwijsconcept te leren en te werken. Daarbij is zelfsturing en eigenaarschap cruciaal, evenals een andere onderwijsstructuur én -cultuur.  
Na dit inspirerende bezoek bekijken we hoe je vanuit jouw bestaande school dergelijke innovatie zou kunnen implementeren.

Programma

In deze cursus kom je te weten hoe er in De MET Leerhubs wordt gewerkt aan motivatie, zelfsturing en eigenaarschap. De leerlingen leiden je rond en leggen uit hoe zij leren op De MET. Daarna krijg je de kans om al je vragen te stellen aan de pedagogisch coördinator omtrent de organisatie en de werkwijze van de school.

In de namiddag gaan we dieper in op wat we gezien en gehoord hebben en bespreken we de mogelijkheden voor je eigen school. Daarbij houden we rekening met (1) het feit dat je vanuit een bestaande context moet vertrekken én (2) dat verandering echt nodig is.

We zoomen in op volgende aspecten:  

  • Het belang van interdisciplinaire samenwerking
  • Mogelijkheden en kansen om het lesgeven anders te organiseren: grotere groepen, hybride, schoolorganisatie, structuur
  • Hoe kan je als directeur je leraren hierin ondersteunen?

Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.

 

Doelstellingen

Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet je hoe een innovatieve onderwijsstructuur eruit ziet, welke systemen daartoe bijdragen en welke impact dit heeft op mensen en cultuur.

Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden. 

Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om het nieuwe werken in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school en om leerlingen kansen te bieden eigenaar te worden van hun leerproces.

Begeleiding

Mariet Vrancken werkte sinds 2001 als leraar, directeur en begeleider in het secundair en volwassenenonderwijs, daarvoor was ze actief in de privé sector. Sinds 2012 begeleidt ze vooral secundaire scholen bij effectieve evaluatie, motivatie bij leerlingen, implementeren van innovatief onderwijs, onderzoekend leren en hybride leren.

Mariet staat mee aan de basis van de innovatieve secundaire school De MET Leuven, een school die zich helemaal anders organiseert, met véél autonomie, zelfsturing en eigenaarschap voor de leerling.

Mariet is Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie en werkt met scholen rond cultuur en structuur.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 21 maart 2024 09:00u 16:00u Mariet Vrancken De MET, Zavelstraat 78, 3010 Leuven

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen