Aangeleerde hulpeloosheid in het onderwijs: een verlammend fenomeen?
Hoe kunnen we vermijden dat we via onderwijs en vorming onbedoeld juist het omgekeerde effect bereiken, met name ‘aangeleerde hulpeloosheid’?
Programma
In deze sessie maak je kennis met een concreet en wetenschappelijk bewezen verschijnsel; namelijk het verschijnsel van ‘aangeleerde hulpeloosheid’.
Hoe meer mensen in de school, hoe meer leerlingen in klas: hoe groter de kans op aangeleerde hulpeloosheid. Dit is een fenomeen dat depressie, angst, verlegenheid en zelfs eenzaamheid kan stimuleren.
Als directeur, als leerkracht, kan je aangeleerde hulpeloosheid voorkomen, beïnvloeden en ‘ontleren’. Aangezien het ‘ontleren’ veel tijd en stappen kost, is het belangrijk zoveel mogelijk preventief te werk te gaan. In deze sessie krijg je inzichten aangereikt hoe je dit concreet in de praktijk doet zowel op het niveau van het beleid als op het niveau van de leerling in de klaspraktijk.
Werkvormen
De aangereikte theoretische modellen worden onmiddellijk toegepast op de dagdagelijkse schoolpraktijk.
Doelstellingen
- Je hebt inzicht in het begrip aangeleerde hulpeloosheid.
- Je kent de gevolgen van het fenomeen zowel voor de school als organisatie, als voor de leerkrachten en leerlingen.
- Je leert het fenomeen te voorkomen, te herkennen en te ‘ontleren’.
Begeleiding
Dominique Roos, AMODO: Centrum voor coaching, bemiddeling, therapie.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 5 oktober 2017 |
09:30u |
16:00u |
Dominique Roos |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.