AI in de klas: van lesmateriaal tot leerlijn + planningsgesprek
Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen? Is de technologie vrij van valkuilen? Hoe ontwerpen we een uitdagende leerlijn met competenties voor leerkracht en leerling?
Programma
Voormiddag:
Tijdens deze nascholing verkennen we de prevalantie van AI in ons onderwijs. We duiken in competentieprofielen rond AI-geletterdheid voor docenten en leerlingen. Vervolgens verkennen we AI-lesmateriaal. Dat lesmateriaal koppelen we aan een uitdagende leerlijn die fungeert als kapstok voor onze doelen en competenties. Tenslotte staan we stil bij de valkuilen en gevaren van de technologie, daar horen bijgevolg ook (school)afspraken bij.
Namiddag:
Ook maken we ruimte om vooruit te blikken en vorm te geven aan je verdere professionaliseringstraject bij CVA. We vertrekken vanuit o.a. volgende uitgangspunten: ervaringsuitwisseling met andere schoolleiders zorgt voor sterke leerervaringen en het eigenaarschap van dit leren ligt bij de cursist en de groep. Daarom gaan we met elke groep in gesprek en creëren we vandaaruit een programma op maat.
Doelstellingen
Na deze sessie zal je:
- kunnen duiden wat AI is;
- kunnen duiden hoe we, aan de hand van competenties vanuit de Europese Commissie en UNESCO, werken aan AI-geletterdheid;
- een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing;
- concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula;
- handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.
Begeleiding
Voormiddag:
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal. Verder kan je Robbe vinden in afleveringen over AI-technologie zoals ‘Het Digitale Dilemma’ (VRT), ‘Snapt Ge Mij Nu’ (VRT) en ‘De Leraar Denkt …’ (Buiten De Krijtlijnen).
Namiddag:
Planningsgesprek: groepsbegeleider en educatief medewerker
Mee te brengen materiaal
Laptop is aan te raden.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 6 februari 2025 |
09:30u |
16:00u |
Robbe Wulgaert |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.