Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vijfde jaar A AI in de klas: van lesmateriaal tot leerlijn + planningsgesprek

AI in de klas: van lesmateriaal tot leerlijn + planningsgesprek

Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen? Is de technologie vrij van valkuilen? Hoe ontwerpen we een uitdagende leerlijn met competenties voor leerkracht en leerling?

Voormiddag:

Tijdens deze nascholing verkennen we de prevalantie van AI in ons onderwijs. We duiken in competentieprofielen rond AI-geletterdheid voor docenten en leerlingen. Vervolgens verkennen we AI-lesmateriaal. Dat lesmateriaal koppelen we aan een uitdagende leerlijn die fungeert als kapstok voor onze doelen en competenties. Tenslotte staan we stil bij de valkuilen en gevaren van de technologie, daar horen bijgevolg ook (school)afspraken bij.

Namiddag:

Ook maken we ruimte om vooruit te blikken en vorm te geven aan je verdere professionaliseringstraject bij CVA. We vertrekken vanuit o.a. volgende uitgangspunten: ervaringsuitwisseling met andere schoolleiders zorgt voor sterke leerervaringen en het eigenaarschap van dit leren ligt bij de cursist en de groep. Daarom gaan we met elke groep in gesprek en creëren we vandaaruit een programma op maat.

Doelstellingen

Na deze sessie zal je:

• kunnen duiden wat AI is;
  • kunnen duiden hoe we, aan de hand van competenties vanuit de Europese Commissie en UNESCO, werken aan AI-geletterdheid;
  • een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing;
  • concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula;
  • handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.

Begeleiding

Voormiddag:

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal. Verder kan je Robbe vinden in afleveringen over AI-technologie zoals ‘Het Digitale Dilemma’ (VRT), ‘Snapt Ge Mij Nu’ (VRT) en ‘De Leraar Denkt …’ (Buiten De Krijtlijnen).

Namiddag:

Planningsgesprek: groepsbegeleider en educatief medewerker

Mee te brengen materiaal

Laptop is aan te raden.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 6 februari 2025 09:30u 16:00u Robbe Wulgaert Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

Contactgevens