Communicatiebeleid
Communicatie is een kostbare bouwsteen van de eigentijdse schoolcultuur. Maar hoe werk je een realistisch communicatieplan uit voor je school? Een plan dat als een leidraad kan helpen om de verschillende communicatie impulsen op elkaar af te stemmen zodat het impact vergroot op de verschillende doelgroepen waar je als school mee te maken hebt. Deze vormingsdag probeert je de aanzetten te geven om je communicatiebeleid te optimaliseren en verder te structureren.
Programma
Doorheen de verschillende sessies behandelen we de volgende onderdelen:
- Verkenning van de externe communicatieproblemen op school
- Bouwstenen van een werkbaar communicatieplan:
- Trends – doelgroep analyse
- Verschillende communicatie versnellingen:
- Branding
- Doelgroep communicatie
- “Een op een” of CRM communicatie
- Guerillacommunicatie
- Virale communicatie
- Opbouwen van een communicatieteam op basis van een praktijkoefening
- Analyse van de huidige schoolcommunicatie en zoeken naar verbeterpunten. Leren werken met de techniek van het “kaizen".
Werkvormen
Via een interactieve presentatie met de nodige theorie elementen en praktijkvoorbeelden wordt het landschap van de externe communicatie verkend. Op basis van een tweetal oefeningen leren we de inhouden ook integreren en toepassen op onze eigen schoolsituatie. Verder wordt er ook ruimte gemaakt voor de eigen externe communicatieproblemen van de scholen en kunnen scholen een advies krijgen over de lopende communicatie impulsen (folders, affiches, website enz.).
Doelstellingen
- Kennis hebben van de basiselementen van een communicatieplan voor de school.
- Gemotiveerd worden om te starten met een communicatieteam op school.
- De inzichten kunnen toepassen op de eigen externe communicatie interventies en het aanscherpen van de bereidheid om hier verder permanent aan te werken.
Begeleiding
Walter Van Wouwe, heeft eerst lesgegeven en was dan 18 jaar actief als stafmedewerker op de communicatiedienst van Damiaanactie. Hij werkt nu als projectmanager van een nieuw vormings-, inspiratie- en woonproject in Gent en is freelancetrainer rond communicatiestrategie, inspirerend leiderschap, zelfmanagement en zelfzorg.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Alle mogelijke voorbeelden van externe communicatie die je als school onderneemt: logo, briefpapier, belettering aan de gevel, foto’s van de speelplaats, folders, affiches, tijdschriften, schoolreglement, T-shirts, gadgets, print openingspagina website. Bezorg een foto van je logo, van het gebouw, voorpagina van een folder en de openingspagina van je website (bij voorkeur in PowerPoint) uiterlijk een week vooraf aan je educatieve medewerker .
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 10 januari 2019 |
09:30u |
16:00u |
Walter Van Wouwe |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.