Datagebruik: het lezen van belangrijke databronnen (referentierapporten onderwijsinspectie/databundels Mijn onderwijs en dataloep)
Hoe lees ik de referentierapporten van de onderwijsinspectie en de databundels van Mijn onderwijs/dataloep? Hoe goed doen we het op onze school? Van data naar rijke informatie om het schoolbeleid te verbeteren.
Programma
Via Mijn onderwijs stelt de overheid boeiende gegevens ter beschikking van de school. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om de instellingsprofielen voor de school bij de onderwijsinspectie op te vragen. Misschien ontbreekt de tijd om deze rijke informatie te analyseren en op zoek te gaan naar kansen om het schoolbeleid te ondersteunen door krachtige informatie.
We bieden de kans om samen de informatie over jouw school door te nemen. Binnen kwaliteitszorg vormt informatie een krachtige hefboom om een helder zicht te krijgen op de beginsituatie en de resultaten van het beleid. Dit kan helpen om energie doelgericht en systematisch te stoppen in die zaken die er echt toe doen (die onze kwaliteit uitmaken).
Werkvormen
We werken met het materiaal van jouw school en gaan op zoek naar knipperlichten (wat is eerder hoog of laag) en met welke beleidsdomeinen deze informatie verband houdt.
Doelstellingen
Je leert de informatie van de databundels van Mijn onderwijs (inclusief dataloep) en de instellingsprofielen van de onderwijsinspectie lezen en interpreteren (wat zegt dit over de kwaliteit binnen de school?).
Begeleiding
Bart Debbaut, pedagogisch adviseur Katholiek Onderwijs Vlaanderen Regio Antwerpen, voormalig leerkracht en directeur Sint-Ursula-instituut Lier, voormalig onderzoeksmedewerker aan UFSIA en Nitlapan (Managua, Nicaragua)
Mee te brengen materiaal
Databundels van Mijn onderwijs (per instellingsnummer).
- Attesten
- Hoger onderwijs
- Leerlingenaantallen
- Leerlingenkenmerken
- Leerlingenstromen IN
- Leerlingenstromen UIT
- Personeelsaantallen
- Schoolse vorderingen en zittenblijven
- Studiebewijzen
- Vroegtijdig schoolverlaten
Neem van elke bundels liefst de recentste versie. Deze bundels kan je vinden als je inlogt op ‘Mijn onderwijs’.
De instellings- en referentieprofielen van de onderwijsinspectie: deze vraag je aan bij informatiemanagement@ond.vlaanderen.be. Gelieve te vragen om één gezamenlijk rapport voor alle instellingsnummers van uw school. Je ontvangt 5 documenten in excel- of pdf-formaat. Hou rekening met een wachttijd van enkele weken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 3 mei 2018 |
09:30u |
16:00u |
Bart Debbaut |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.