Je bent hier:   Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar A Datagebruik in praktijk: goed begonnen is half gewonnen

Datagebruik in praktijk: goed begonnen is half gewonnen

Hoe kan ik kwalitatieve of kwantitatieve data inzetten om de klas- en de schoolpraktijk te verbeteren? Hoe betrek ik collega’s en communiceer ik met hen?  Speciale aandacht gaat naar het formuleren van goede praktijk- of onderzoeksvragen, een belangrijke voorwaarde voor succesvol datagebruik.

 

Programma

Laat je in deze sessie inspireren door reële, laagdrempelige voorbeelden van datagebruik. Centrale vraag hierbij is “Onder welke voorwaarden leidt datagebruik effectief tot verbeteracties?”

 Voormiddag:

  • Wat datagebruik kan betekenen voor uw klas of school
  • Praktijkvoorbeeld: organisatie en aanpak van datagebruik
  • Praktijkvoorbeeld: datagebruik in het kader van klasmanagement
  • Een goede onderzoeksvraag formuleren

 Namiddag:

  • Praktijkvoorbeelden van datagebruik (bv. leerling- en personeelsbevragingen, resultaten en feedback van oud-leerlingen, casussen/onderwerpen van deelnemers)
  • Korte inleiding in “Hoe ga ik aan de slag met data beschikbaar via Mijn Onderwijs?”

 

Werkvormen

Interactieve sessie met onderwijsleergesprek, oefeningen, groepsgesprekken. Namiddag: differentiatie naargelang interesse in casussen en thema’s.

Doelstellingen

  • Deelnemers worden geïnspireerd door principes en praktijkvoorbeelden van datagebruik.
  • Deelnemers kunnen heldere onderzoeksvragen formuleren.
  • Deelnemers kunnen in hun eigen school (nog verder en diepgaander) aan de slag met datagebruik.  

Begeleiding

Stijn Vanhoof, leraar en coördinator meetbeleid Rozenberg SO Mol, praktijklector lerarenopleiding gedragswetenschappen, zelfstandig nascholer (www.lerenenmeten.be)  

Mee te brengen materiaal

Indien mogelijk: materiaal van een eigen (al dan niet als positief ervaren) casus van datagebruik.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Vrijblijvend: materiaal van een eigen (al dan niet als positief ervaren) casus van datagebruik

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
vrijdag 8 december 2017 09:30u 16:00u Stijn Vanhoof Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid