Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - negende jaar B Diversiteit: schoolbezoek en inclusieve mindset in de eigen schoolcontext

Diversiteit: schoolbezoek en inclusieve mindset in de eigen schoolcontext

De diversiteit in de school is een realiteit. Bovendien lijkt alsof de klas wordt overspoeld door leerlingen met ondersteuningsnoden. Hierop inspelen is niet altijd evident.

Lesdag 1 - 6/12/2024: Schoolbezoek Panorama, Quellinstraat

Tijdens lesdag 1 bezoeken we Panorama een Antwerps school die zich georganiseerd heeft i.f.v. de instromende diverse groep leerlingen. Ze vertrekken niet alleen vanuit een andere schoolorganisatie ze combineren dit met hoge verwachtingen aan leerlingen en een engagement vanuit het schoolteam. Na het bezoek zoeken we vanuit reflectie naar mogelijkheden en verbinding met de eigen schoolcontext.

Lesdag 2 - 14/01/2025: Diversiteit in de school, van uitdaging tot kans

Op lesdag 2 verbinden we diversiteit en schoolorganisatie met een inclusieve mindset. We vertrekken vanuit de kaders die hier aan de grondslag liggen, het niet onderhandelbaar kader. We gaan dieper in op hoe draagkracht en basiszorg/verhoogde zorg zich hiertoe verhouden en hoe dat te versterken. Vervolgens reiken we elementen aan om een sterk zorgbeleid uit te werken en nemen we de verschillende rollen van directie, leraren en ondersteuners hierin onder de loep. Mogelijke thema’s en concepten die in deze sessie aan bod kunnen komen: universeel ontwerp, differentiatie, redelijke aanpassingen en klas- en schoolmanagement.

Na het schoolbezoek en de lesdag

• heb je vanuit een praktijkvoorbeeld en reflectie inspiratie gehaald voor de eigen school
  • kan je vanuit een inclusieve mindset reflecteren op de eigen schoolcontext
  • kan je concepten als universeel ontwerp, differentiatie, redelijke aanpassingen en klasmanagement hanteren in relatie de diversiteit in de school
  • kan je vanuit deze concepten tot een klasmanagement, leerorganisatie komen en individuele leertrajecten komen i.f.v. specifieke ondersteuningsvragen zoals een leerlingen met een IAC of cognitief sterk functionerende leerlingen

Beno Schraepen is lector orthopedagogiek en onderzoekscoördinator aan het departement Mens & Maatschappij aan de AP Hogeschool. De voorbije 20 jaar volgde hij via diverse onderzoeken en (inter)nationale projecten de evoluties rond inclusie in het onderwijs en andere levensdomeinen. Hij geeft vorming en coacht, begeleidt diverse onderwijsprofessionals en scholen in hun zoektocht naar meer inclusie in de klas en school en is auteur van 'Excluses. Wat uitsluiting doet met mensen.' (Owl Press).

vrijdag 6 december 2024 09:30u 16:00u Beno Schraepen Panorama, stedelijk secundair onderwijs
dinsdag 14 januari 2025 09:30u 16:00u Beno Schraepen Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)