Een herstelgerichte benadering van probleemgedrag geeft groeikansen aan de leerling, leraar, klas en school
Deze cursusdag is een themaverkennende voorbereiding voor de studiereis naar Londen in januari, in het teken van herstelgericht werken. De cursus is echter ook een zinvol geheel op zich en kan dus ook gevolgd worden indien je niet zou deelnemen aan de studiereis. Het kunnen bezoeken van enkele good practices blijft natuurlijk altijd een meerwaarde.
Programma
De gekende aanpak bij probleemgedrag zoals het geven van opmerkingen, verwittigingen, nota’s, verwijdering uit de klas, straf en strafstudie, een contract, schorsing… kan op korte termijn effect hebben. Maar met deze (sanctionerende) aanpak slagen we er niet in om leerlingen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag te laten nemen of inzicht te krijgen in de schade die dit gedrag toebrengt aan anderen (klasgenoten, leerkrachten…). Het is een aanpak die de focus legt op de overtreding, de regels en hieraan verbonden sancties.
Deze cursus biedt theoretische achtergrond van herstelrecht en herstelgerichte praktijken en geeft de deelnemers inzicht in het fundament van deze benadering. Er wordt kennis gemaakt met het gebruik van herstelgerichte taal en het innemen van een neutrale positie om een herstelgericht gesprek te leiden. De focus ligt niet op training van deze methode, maar wel op verstaan van de grondhouding en op het creëren van beleidsmatige voorwaarden om met herstelgericht werk aan de slag te kunnen gaan op school en om het draagvlak voor een herstelgerichte benadering bij de leerkrachten te kunnen verruimen.
Herstelgericht werken beperkt zich echter uitdrukkelijk niet tot een methode die leerkrachten of leerlingenbegeleiders toepassen. Herstelgericht werken veronderstelt een verbindend schoolklimaat waarin ook de directie een voorbeeldfunctie heeft. Deze cursus is dus ook een reflectie op je eigen leiderschapsstijl en stijl van communiceren en verbinding aangaan met leerkrachten, leerlingen, ouders en andere betrokkenen in de schoolwerking.
Werkvormen
Interactieve introductie van het gedachtegoed van herstelgericht werken, verbindende communicatie en verbindend leiderschap, in combinatie met enkele oefeningen om het effect ervan te laten voelen.
Doelstellingen
- Je bent vertrouwd met de theoretische mechanismen achter herstelgericht werken.
- Je hebt inzicht in de impact van (on)vervulde behoeften op denken, spreken en luisteren. Dit inzicht draagt bij aan een gezonder en meer verbindend schoolklimaat.
Begeleiding
Tom van Waterschoot, psycholoog, zorgcoordinator PrOS.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 1 december 2017 |
09:30u |
16:00u |
Tom Van Waterschoot |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.