Een veranderingsproces starten
Vandaag niets doen, is morgen leven als gisteren - G. Garcia Marquez
De scholing en vorming van kinderen en jongeren moeten we nu anders aanpakken dan 20 of 10 jaar geleden. En zullen we in 2028 of 2038 opnieuw anders moeten benaderen. Dat besef leidt tot twee fundamentele kwesties: (1) hoe versterk je het verandervermogen van je school, en (2) hoe draag je er mee toe bij dat veranderingsprocessen effectief zijn én als effectief ervaren worden? In de praktijk blijkt dat ‘samen leren’ een cruciaal deel van het antwoord is.
Programma
In deze dagworkshop stellen we de volgende vraag centraal: “Hoe zorgen we ervoor dat de opstart van een verandering meteen kan bijdragen tot het welslagen van de verandering?”.
Ingrediënten van zo’n opstart zijn: het oprichten en samenstellen van ‘regiegroep’; het opstellen van een ‘driver statement’, het formuleren van een ‘generatief vraagstuk’, het bepalen van de belanghebbenden (stakeholders) die je tijdens het veranderingsproces wil betrekken. Maar even goed gaat het over het zich bewust zijn van de principes van ‘ontwikkelingsgericht veranderen’; over hoe je een verandering faseert in een stappenplan; en over hoe je van bij de start communiceert met de leerkrachten en andere collega’s op je school.
Doelstellingen
Na deze opleidingsdag
- ben je je nog meer bewust van het belang van een kwaliteitsvolle opstart van veranderingsprocessen
- weet je wat de ingrediënten zijn van een kwaliteitsvolle opstart van veranderingsprocessen
- kan je een ‘driver statement’ opstellen
- kan je een ‘generatieve vraag’ formuleren
- kan je een ‘stakeholdersmatrix’ opstellen’
- heb je inzicht in de principes van ontwikkelingsgericht veranderen
- weet je wat aandachtspunten zijn voor de eerste communicaties over een verandering
- formuleer je voor jezelf actiepunten voor de eigen schoolpraktijk
Begeleiding
Yves Larock, zaakvoerder en procesbegeleider bij de coöperatieve Schoolmakers (www.schoolmakers.be)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 20 februari 2020 |
09:30u |
16:00u |
Yves Larock |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.