Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - zevende jaar B Effectieve didactiek in digitale tijden

Effectieve didactiek in digitale tijden

Veel leerkrachten staan vandaag voor hun bordboek en nieuwe technologieën als AI dringen zich al op. Tegelijkertijd zijn er oproepen om de impact van die nieuwe technologieën te begrenzen en terug te keren naar ‘old school-recepten’. Wat moeten we hiermee?

Ook in digitale tijden maak je als leraar het verschil door goed les te geven. In deze vorming verhelderen we de inzichten die we vandaag, in digitale tijden, hebben rond effectieve didactiek.

De vorming wordt opgebouwd rond volgende kernvragen:

· Waar is de effectieve leerkracht van overtuigd?
· Wat zit er in de gereedschapskist van de effectieve leerkracht?
· Wat zijn de bouwstenen van een effectieve les?

Na het volgen van deze nascholing

· ken je het verband en verschil tussen leren, presteren, onderwijzen en leren
· weet je wat de betekenis en het belang is van kennis
· ken je de fundamenten van effectieve didactiek (analoog en digitaal)
· weet je welke technieken de impact van je lessen groter maken (analoog en digitaal)
· weet je hoe je die technieken inzet in je lessen (deze doelstelling is afhankelijk van de beschikbare tijd)

Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.

vrijdag 16 mei 2025 09:30u 16:00u Jan Gilté Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)