Gedrag als uitdaging
Het lijkt alsof de onderwijspraktijk een zorgenbarak is geworden. Het aantal leerlingen met etiketten is nauwelijks te tellen, de lijst met gevraagde aanpassingen eindeloos. Hoe ga je als school en team nu om met die tsunami aan labels en bijzonderheden? Is het u vraagt wij draaien of kunnen we daar een sterke visie en zorgbeleid tegenover plaatsen? En hoe ziet die er dan uit? Het schoolteam ondergaat dit, wordt meer en meer handelingsverlegen en verliest langzaam de motivatie … Het is in ieders belang terug grip te krijgen op de situatie.
Programma
- Perspectieven op gedrag
- Draagkracht als proces
- Handvatten voor school- en klasorganisatie
Doelstellingen
De cursisten kunnen
- draagkracht zien als een proces gegeven
- verschillende perspectieven op gedrag hanteren
- dit vertalen naar de ondersteuning van leerkrachten en leerlingen
- dit vertalen naar klas- en schoolorganisatie
Begeleiding
Beno Schraepen is lector orthopedagogiek en onderzoekscoördinator aan het departement Mens & Maatschappij aan de AP Hogeschool. De voorbije 20 jaar volgt hij via diverse onderzoeken en (inter)nationale projecten de evoluties rond inclusie in het onderwijs en andere levensdomeinen. Hij geeft vorming en coacht, begeleidt diverse onderwijsprofessionals en scholen in hun zoektocht naar meer inclusie in de klas.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 7 maart 2023 |
09:30u |
16:00u |
Beno Schraepen |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |