Je bent hier: PV/009/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negende jaar C Hybride leren en digitalisering

Hybride leren en digitalisering

Hoe bouw je een visie uit en zet je deze om in beleid?
Hoe koppel je dit beleid aan het ROK en de verwachtingen van de inspectie?
Hoe kan je ervoor zorgen dat je hele team hierop voorbereid is?
Met deze leervragen gaan we aan de slag.

Programma

Een degelijk ICT-beleidsplan is de basis voor een goede ICT werking op school.
We bieden een structuur aan die hanteerbaar is bij de opzet van een ICT-beleidsplan en doorlopen we alle elementen die aan bod dienen te komen.
Zonder in techniciteiten te verdwalen proberen we u als directie (of beleidsmedewerker) voldoende wegwijs te maken zodat u samen met de ICT-coördinator(en) op uw school aan de slag kan met het opstellen en uitwerken van een beleidsplan.
We bieden u een leidraad van praktische aspecten die deel uit dienen te maken van een dergelijk beleidsplan.
Naast de praktische en operationele aspecten die deel zijn van een dergelijk beleidsplan gaan we uitgebreid in op het veranderingsproces dat dit teweeg brengt binnen de school. Hoe kan je je organiseren om dit alles te kunnen realiseren? Hoe krijg je het hele schoolteam mee?

Doelstellingen

De cursisten

  • weten welke bronnen ze kunnen consulteren bij het uitwerken van een eigen ict-beleidsplan.
  • begrijpen het veranderingsproces dat digitalisering teweeg brengt en hoe ze dit kunnen begeleiden binnen hun school.
  • kunnen hun eigen visie op pedagogisch ict gebruik verwoorden.
  • hebben de kennis om op een efficiënte manier het lesgevend personeel maximaal te ondersteunen (motiveren, professionaliseren) bij het digitaliseringsproces.

 

Begeleiding

Bertien Boon werkt sinds 2009 in het technisch atheneum in Halle. In combinatie met het lesgeven was ze eerst Smartschoolbeheerder, deze taak groeide mettertijd. Ondertussen is ze full time ICT-coördinator. Haar taak is zowel op de technische als pedagogische ICT-taken gericht. Op haar initiatief werd een laptopproject gestart in de school. Niet alleen kopen leerlingen een laptop aan, maar ook alle handboeken verdwijnen. De leerkrachten worden begeleid bij het aanmaken van digitale cursussen, met aandacht voor ict én pedagogische inhoud. De belangrijkste tools komen uit de office 365 wereld. De school is daarom ook Microsoft Showcase school. Dit project leverde haar ook de titel op van ‘ICT coördinator van het jaar 2018’, uitgereikt door Vicli.

Maggy Vankeerberghen is 12 jaar directeur Technisch Atheneum, voorzitter TAGO – Vereniging van technisch adviseurs en industrieel ingenieur van opleiding.



Verwachte voorbereiding door deelnemer

Geen. Indien gewenst mogen specifieke vragen over het onderwerp (vanuit de eigen school bijv.) op voorhand worden bezorgd.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 24 januari 2023 09:30u 16:00u Bertien Boon Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen