Hybride Leren: het nieuwe leren! (met schoolbezoek De MET Tielt-Winge)
Het nieuwe werken kennen we al een hele tijd! Hoe zit het echter met het nieuwe leren?! Hybride werkvormen maken het leren op school en daarbuiten boeiend, interessant en helemaal volgens de noden van de leerling. We bekijken wat dat betekent op pedagogisch-didactisch vlak (werkvormen, aanpak, keuzes maken) en op vlak van beleid maken en organiseren (coachen van je team, organiseren van het hybride leren en werken).
Programma
In deze cursus kom je te weten wat de impact is van digitalisering en ICT op jouw leraren en de schoolorganisatie. Het nieuwe werken vraagt immers om meer rollendifferentiatie en wellicht zelfs een andere kijk op hoe we ons lesgeven organiseren.
We gaan op bezoek in De MET Tielt-Winge en zien hoe leerlingen daar samen gepersonaliseerd leren in een hybride context en hoe leraren daarbij aan rollendifferentiatie doen.
In de daaropvolgende sessie bekijken we samen:
- wat rollendifferentiatie precies inhoudt en welke impact dat heeft
- wat de mogelijkheden en kansen zijn om het lesgeven anders te organiseren (grotere groepen, hybride leren, schoolorganisatie…)
- welke factoren dan cruciaal zijn
Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.
Doelstellingen
Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet je wat wetenschappelijke inzichten zeggen over doelgericht/competentiegericht leren, over rollendifferentiatie, welke mogelijkheden en kansen hybride werken biedt op alle vlakken
Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden.
Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om het nieuwe werken in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school.
Begeleiding
Mariet Vrancken werkte sinds 2001 als leraar, directeur en begeleider in het secundair en volwassenenonderwijs, daarvoor was ze actief in de privé sector. Sinds 2012 begeleidt ze vooral secundaire scholen bij effectieve evaluatie, motivatie bij leerlingen, implementeren van innovatief onderwijs, onderzoekend leren en hybride leren.
Mariet staat mee aan de basis van de innovatieve secundaire school De MET Leuven, een school die zich helemaal anders organiseert, met véél autonomie, zelfsturing en eigenaarschap voor de leerling.
Mariet is Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie en werkt met scholen rond cultuur en structuur.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 23 april 2024 |
09:00u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
De MET, Tiensesteenweg 2, 3390 Tielt-Winge |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.