Je bent hier: PV/008/C   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar C Informatiegestuurd schoolbeleid op basis van beschikbare databronnen & cocreatie

Informatiegestuurd schoolbeleid op basis van beschikbare databronnen & cocreatie

Via Mijn onderwijs stelt de overheid boeiende gegevens ter beschikking van de school. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om de Schoolportretten voor de school bij de onderwijsinspectie op te vragen. Ook op publieke fora komen steeds meer relevante data voor onderwijs ter beschikking.
Misschien ontbreekt de tijd om deze rijke informatie te analyseren en op zoek te gaan naar kansen om het schoolbeleid te ondersteunen door krachtige informatie. We bieden de kans om samen de informatie over uw school door te nemen. We positioneren de databronnen binnen het referentiekader onderwijskwaliteit. Tot slot bekijken we hoe je een goede onderzoeksvraag stelt. Bart Debbaut ging samen met Liesbeth Verstappen op haar school in Mol aan de slag rond data. We exploreren samen het gelopen proces. De analyse van data is één zaak, dit gebruiken als motor van verbeterprocessen op school een volgende. 

Programma

Je leert de verschillende databundels en dataloep van Mijn onderwijs en de schoolportretten van de onderwijsinspectie lezen.  Op dit moment is het niet duidelijk hoelang de schoolportretten nog zullen gebruikt worden, de onderwijsinspectie werkt volop aan een volgende toepassing. Als de schoolportretten nog beschikbaar zijn, geven ze in elk geval erg relevante informatie. Op publieke fora gaan we op zoek naar relevante benchmarks om de schoolgegevens beter te kunnen interpreteren.

De schoolportretten van de onderwijsinspectie dien je aan te vragen via informatiemanagement@ond.vlaanderen.be. Indien je school uit meerdere instellingsnummers bestaat, gelieve expliciet te vermelden om een schoolportret te maken voor de verschillende in stellingsnummers samen.

Zorg ervoor dat je tijdens de sessie toegang hebt tot de databundels en de schoolportretten van de school (in afgedrukte vorm of elektronisch).

We buigen ons ook over aandachtspunten om een goede onderzoeksvraag te stellen.

Doelstellingen

  • De deelnemers kunnen de databundels/dataloep van Mijn onderwijs en de schoolportretten van de onderwijsinspectie lezen (indien deze laatste nog in voege zijn).
  • De deelnemers kennen relevante benchmarks om de schoolgegevens tegen af te zetten op basis van data op publieke fora.
  • De deelnemers reflecteren via welke beleidskeuzes de gegevens gunstig kunnen worden beïnvloed en kunnen de keuzes positioneren binnen het referentiekader onderwijskwaliteit.
  • De deelnemers kunnen een goede onderzoeksvraag formuleren.

Begeleiding

Bart Debbaut is schoolbegeleider bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en is vooral actief rond veranderprocessen op schoolniveau, brede professionaliseringsinitiatieven op school (hoe maken we leerkrachten sterk?) en kwaliteitsontwikkeling (met specifieke focus op datagebruik). Vroeger was hij directeur aan het Sint-Ursula-instituut te Lier. Hij startte zijn loopbaan als onderzoeksmedewerker aan de toenmalige UFSIA (en later aan de Universidad Centroamericana, Managua, Nicaragua).   

Liesbeth Verstappen bengt vanuit haar ervaring als directeur van KSOM 3 Campus Rozenberg een verhaal uit de praktijk.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Het is aanbevolen dat de deelnemers zorgen voor het schooleigen materiaal (databundels/schoolportretten).

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 22 november 2022 09:30u 16:00u Bart Debbaut Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen